lördag 22 juni 2024

Svara alla......????

 Midsommarfesten är över. Gästena har åkt.  Det blev bra. Perfekt väder. För mycket mat kvar. 

På en midsommarfest undgår man inte att komma fram till exakt hur landet borde styras. Är det det s k advokatsamfundet styr? Och hur ser dess kopplingar till politken ut? Ingen tvekan om att hela vårt samhälle håller på att ruttna inifrån som ett resultat av? Det vet nästan alla. 

Har funderat på en sak länge. 


Är det bra eller dåligt.  För demokratin?  Man får ett mejl. Ett gruppmejl. Kan vara kallelse till möte. Ett politiskt möte, inom ett parti eller offentligt möte av något slag. Eller från någon vän. Kan vara så oskyldigt som att man skall välja någon av dagens lunchrätter för att underlätta. 

En och annan tycker det nödvändigt att trycka på svara alla, efter avgjot val. Blir tvärsur för detta. Vill ej veta och det belastar min inkorg. 

Men det kan handla om att ta politiskt ställning i en känslig fråga. Skall man svara alla då? Skall alla veta hur man svarar på en fråga från en ledning? Riskerar man att bli inställsam genom att svara alla? Ökar det sannolikheten för att man svarar som ledningen vill? Är det ett sätt att förhindra kritik? 

Jag svarar aldrig alla. Bara den som ställt frågan. Om jag vill, kan jag svara alla. Men som sagt, gör det sällan eller aldrig. Och hur avgör den som ställt frågan resultatet? Jag anser att gruppmejl för att svara på frågor som demokratiskt tvivelaktiga. Det finns alltid en misstanke om hur man " borde" svara. 


En av mina fina midsommarbilder. Inte som det svenskaste som finns.  Det är Zorns Midsommardans. Men min vackra fru. 



Ingen tror mig, Men noll inflytande över val av klänning. 



Bo Frank

20240622