onsdag 19 juni 2024

Ryggradsreflexmässigt är jag fortfarande kommunstyrelsens ordförande

 Och det ställer till det för mig och min omgivning. Går inte en dag utan att jag skulle vilja knalla upp till kommunhuset för att styra upp. Utbildningsförvaltngen tycks vara i fritt fall rent ideologiskt och överbefolkad. Snart fler strateger och utvecklare än lärare. 

Men jag valde helt oombedd att stiga av. Kände mig uppriktigt sagt lite blasé. Och dåligt med tid för min familj.  Den känslan har jag inte idag. Av att vara blasé.  Saknar dock mer att vara Borgmästare. Den som har passion kan göra mycket av ett sådant uppdrag. Och inte bara sitta av möten utan att tillföra nåt. Men de flesta s k fritidspolitiker förväntas ha den rollen. Annars blir det jobbigt för gruppledare i alla partier som skall förklara och försvara. Och många politiker  har  svårt att förstå att det är medborgarna som betalar arvodena och inte kommunförvaltningen, mer än rent tekniskt. KSO jobbet skulle jag inte klara idag. Med tanke på bl a alla jäkla sociala media och med kommunens s k processyrning. Och hastigheten. Management by walking around, kan inte funka i vårt system. 

Tror på det nya styret i regionen. Även om m får spela andra fiolen. Om man inte kan spela första fiolen. Men det är bättre att vara på bryggan än i en sovkoj. 

Växjö kommun. Lite mentalt konstigt med tanke på regionen. Malin Lauber gör det bra, men inte styret. Tjänstemännen har tagit över för mycket. Oändligt långa ledtider innan det fattas beslut. Och vi som styrde med en hel del framgång har väl ännu inte hittat rollen. För första gången sedan Hedenhös kan kommunen gå back i år. Och det nya systemet med investeringsbudget synes vara en kamp mellan olika tjänstepersoner. Klart är att vi har ett gemensamt ansvar för att byggt för dyra lokaler. Revisionsrapporten från bygget som inte blev av i Räppe, visar hur lätt det är för politiken att bli pålurade extra ytor till allt och alla. Och av alla. 

Så. Nu hustuns tre barnbarn. Det funkar bra. Även om en och annan rutin får anpassas. Processtyrning skulle inte funka. Norrvikens trädgård igår. Tredje gången ni år. 

Och en liten hämpling av nåt slag i vår späda vinbärsbuske. 







Det var det.


Bo Frank

20240619