fredag 1 mars 2024

Micke - tack

 Det var väl det jag antydde i gårdagens text.

Så har drevet skördat ännu ett politiskt offer. Micke. Bra karl. Men inte så hårdhudad att han kunde stå upp utan ryggrad.   Och Micke hade ryggrad. Kunnig. Lätt att ta till sig ny kunskap. Mer än i en kommun dock att förlita sig på den den s k professionen. 

Micke, entusiasm och driv. Dessvärre är det en del politike från alla partier idag som bara samlar på arvoderade uppdrag och som är rätt okända för allmänheten. Det ser man när kryssen räknas efter val. Och hur uppdrag fördelas. 

Det som nu hänt m visar på svagheten i våra partier. Att inte ha ett antal lysande kandidater som kan träda fram.  Som en successionsordning i en monarki. Detta fixade jag i Växjö där mitt bästa beslut, dock inte i ekonomiskt avseende, var att gå i tid och säkerställa successionen.

 Självfallet löser sig detta. Och jag har väl mina aningar om vem som kommer efter.   Att vara ordförande i en regionstyrelse är 10 ggr tuffare än att leda en kommun. I en region tar facken och läkarna ett fattat beslut som någon form av rekommendation. I en kommun verkställs besluten. 

Att vara en ordförande i en region är ett kamakaziuppdrag. Tack, Micke, du gjorde det bra.   

En sak till. Har sett många ledare i olika sammanhang i politiken som blivit rejält förbannade. Och det kanske inte många vet. Interna gruppmöten inom partierna kan vara nog så tuffa. Då alla utan kunskap om helheten vet exakt hur det borde vara. Micke förlorade aldrig humöret. 


Bo Frank

20240301