torsdag 29 februari 2024

Betyg på Växjös ledande politiker

 Sedan 1992 har Växjö endast haft fyra ordförande i Kommunstyrelsen. Och tillika kommunalråd. Bortsett ifrån Pernilla Torneus som satt några månader när Anna Tenje blivit minister. Jag har alltid sagt att titeln borde vara Totalråd och inte Kommunalråd. För det är ju så det är om det  är lite driv i kommunstyrelsens ordförande. 

Min blygsamhet hindrar mig från att berätta vem som suttit längst tid på posten. Tvåa är Carl-Olof Bengtsson, trea Anna Tenje och nu Malin Lauber som är inne på sitt andra år. 

Så till betygen. 


Bo Frank. 4,8. Sköt från höften, ej påläst men visste vad han ville. Pratade med alla och rätt social. Beläst, men ej på kommunala handlingar. Management by walking around. Lite impulsdriven.  

Carl-Olof Bengtsson. 4,8. Påläst, jovialisk, kanske ej så drivande men med ett vinnande sätt. Ifrågasatte sällan tjänsteunderlag. Trevlig prick. Hade pokerklubb med mig och våra företrädare. Man var inte människa dagen efter. 

Anna Tenje. 4,8. Ny tid. Ambitiös. Påläst. Kontrollbehov. Som jag, gjorde jobbet med små barn hemma. Jälva livspussel. När Anna var som argast var hon glad. Vinnande sätt. 

Malin Lauber. 4,9. Kan ändras upp och ner. Effektiv, har koll, påläst och sköter det hela rätt bra. Framtiden får utvisa. Många av oss missbedömde Malins kapacitet. 

Men. Det var ett generationsskifte med Anna och Malin. De var/är nog bättre på sitt sätt. Men  de råkade ut för processtyrning. Det sociala umgänget mellan politiker och chefer blev mer asketiskt. Tänker på intern och extern representation bl a. Jag och Carl-Olof ärvde vår struktur och fortsatte med den. Men aldrig några excesser. 

Så nu till nåt annat. Satt på kommunfullmäktige i tisdags. Regionfullmäktige igår. Ljusårs skillnad. Det är småaktigt i regionen. Låg debattnivå. T o m otrevlig stämning ibland. Som om kommunalpolitiker tar ut sina frustrationer när de sitter i regionen. I regionen är sd det mest artiga partiet. Ständiga påhopp från främst de röda. Det gynnar i och för sig sd. Fullmäktige i Växjö är trevligt och artigt. Satte kanske den standarden när jag var Borgästare/orförande i kommunfullmäktige. Saknar detta uppdrag mer än det som kommunalråd. Säger alltid som det är. 

Men politiken kräver sina offer. Speciellt när media gör sig till talsesmän för tvivelaktiga intressegrupper som ofta agerar i egen sak. Det är som om politiker har mindre människovärde än våra medborgare. Beundrar de som tar självmordsuppdrag i politiken. Och lägre avlönde än både ledare inom det offentliga och i näringslivet. Trots större ansvar och budgetomslutning. 







Min favoritkavaj som jag vuxit ifrån. Slipsen. Sea of Holes från Beatles Pepperland.


Sitter just nu och tycker synd om mig själv. Nån jäkla sjukhusrelaterad infektion. Men har sammantaget en positiv syn på den offentliga vården. Men det kan ju också omvärderas. Har trots att jag borde vara initierad inte fattat bollandet mellan lasarett och vårdcentral.


Bo Frank

Skottdagen 2024