lördag 9 mars 2024

Halmhattarnas parti gräver efter sista halmstråt

 Få som vet vad jag talar om. När jag var tolv eller så läste jag Göteborgs Handels och Sjöfartstidning varje dag. Inklusive ledarsidan. Bertil Ohlin var väl familjens partiledare då. Mer begriplig än professorskollegan Heckshcher. Skulle inte tro attt knappt nån har en susning. Ohlin var en stjärna och min kyska mor tyckte han var snygg. 

Så skulle folkpartiet som började sakna folk,  bli folkligt. Halmhatten lanserades av bl a Ola Ullsten som var med och sänka partiet senare. 

Idag ett halmstrå kvar. Anna Maria Corazza Bildt. Entusiastisk,  kunnig,  men  obegriplig. Tror det var ett feldrag, retar fler s k liberala väljare än vad som tillkommer och kanske skrämmer bort en och annan. Inser problematiken då ettan  på listan är helt okänd. 

Borde satsat på Philip Sandberg från Lund, som väl är trea eller fyra. Okänd i landet, men som skulle få ett genombrott. Skulle vinna varje debatt. Femspråkig. Har väl besökt 92 länder eller så. Nog fler än Carl Bildt.


Medger partiskhet. Hustruns son. 


Idag. Gått och gått i blåst och sol. Från Ängelbäckstrand till Rammsjö strand och tillbaka. 14 km. Mötte inte en levande själ. T o m som om fåglarna häckade på sjöbottnen. Inte ens en säl som vågade sig upp på en sten. Torekov, tomt som i graven. 

Läst färdigt den bästa bok jag läst. Om Strindbergs reseskildringar. Har man läst den förstår man Europa. Och varför franska bönder anser sig överlägsna alla andra. Jag blir nog mer och mer ufo. Men kan ibland tillföra det ingen annan vet. 

Hustrun försjunken i en bok av en ung albanska, Lea Ypi, Fri. Vi har nog varit i Albanien åtta gånger. 

Och Lakers förlorade. Hustrun vill inte titta när "fel" målvakt står. 


Trevlig helg ni som tar er tid med att följa mig i vått och torrt. 


Bo Frank

20240309