söndag 12 mars 2023

20230312 Bo Frank Kvinnor dominerar min värld.......

 Kommunstyrelsens presidim Växjö. Malin, Maria och Pernilla. Och kommunchef, om än tf. 

Min hustru styr allt, nästan , hemma. 

Var på mitt sista möte med SKR i min beredning för minskad klimatpåverkan och klimatskydd. Alla partier som finns i riksdagen representerade med en ledamot var. Linda Larsson KSO i Karlstad, s, ledde arbetet. En av de bästa politiker jag träffat. Skickligt och bra ledarskap. Lyckades få alla partier att enas. 

Vi firade. Linda Larsson, vår ordf. 

Kom sent i torsdags till Växjö. Kass resa. Växjötåget gick i samma sekund som X2000 stannade i Alvesta. 

På bokslutsdag i kommunen med 60 politiker och tjänstemän. Bra info. Sista boklsutet för alliansen. Bra måluppfylllelse och urstarkt ekonomi. Efter 16 år av alliansstyre. Och låg kommunalskatt. Kommer att nagelfara hur det röda styret sköter detta framöver. 

Glömt vilken tjänsteperson som talade till denna bild. 

Men vem minns inte Amanda Gorman från Bidens installationstal. 


Så igår till Asa, m:s favorirställe, för s k kickoff för nya fullmäktigegruppen. Organiserat av våra två kvinliga gruppledare. Denice och Iréne. K-råd Pernilla. Och politisk sekreterare Anna Gustebée. 

Matlagning i grupper med kock. Två arbetsbefriade av diverse "diagnoser". Oliver Rosengren och jag själv. Tar detta inte vidare. Vi hade dock hand om underhållningen efter maten. Så jäkla bra. Och därefter. Badtunna i snön. Kortspel och annat. Lägger ej ut bilder. 

Asa kyrka när den ringde för helgmålsbön. Asa. Ro, historia, umgänge, god mat och det man vill köpa i flytande form. 

Idag. Efter frukost. Den helige anden uppenbarades i form av en man. Universalgeniet Oliver som pekade på strategier. Inte alltid rätt, men skrämmande ofta. Kunde innan AI ge faktasvar på nästan allt. 

Upptäckte att jag inte höll på med min mobil när Oliver pratade. 

Bra stämning i vår grupp. Och synd att vi inte fick fortsätta leda kommnen. C bytte sida. Men. Allt ligger i medborgarnas händer framöver. 

Dissar dock ej det nya styret helt ännu. De har börjat med bra ledarskap. Men rädd för att de sabbar Växjös urstarka ekonomi och en låg kommunalskatt. En hel del flummiga förslag som är kostnadsdrivande. 

Men medborgarna bestämmer. 


Oliver i sitt esse. Bra att han har kvar en fot i kommunen. 

Bo Frank
20230312








Hem sent i torsdags. Kass tågöverlämning. Växjötåget gick