torsdag 22 december 2022

Och inga julklkappar heller.....

 Årets svåraste dag för mig är Julafton. Av olika traumatiska skäl. Och att få julklappar är det värsta,  något lättare är att få ge.  Såg dumt nog om Bröllop, begravning och dop igår. 

Kan dock skicka några julhälsningar så här. Med politiska förtecken. Tänk att " min" Anna blivit minister. Och Oliver i riksdagen.  Tror mig veta att den psykiska pressen är mindre än att vara KSO i Växjö. Och hoppas att Pernilla T kan ta över i Växjö om fyra år. Med detta sagt en hälsning till Malin Lauber. Kan inte bara skylla på att c hoppade av alliansen och gick över till s,v och mp. S gjorde ett bra val i Växjö kommun. 

Statsvetarna har ännu inte fattat att koalitioner i kommuner bygger på mer av personkemi än politik. Så är det i nästan alla kommuner i länet. Grattar sd i Uppvidinge som gjorde att s k monsteresultat. Simon Bring och Robert Fredriksson är trevliga, skickliga och har gott omdöme. Så vitt jag förstår det. Vem trodde innan valet att sd, c och v skulle göra upp med sd i förarstolen. 

Grattar Maria Garmer v i Växjö som är den första v som vice ordf i kommunstryrelsen. V i Växjö har gjort det bra under decennier. Mina goda vänner Värmby&Högstedt har bäddat för detta efter långt politiskt slit. Och trevlighet. 

Har köpt en julklapp till mig själv. Årets Kronblom. Han hade aldrig överlevt Arbetslinjen i Växjö kommun. Skall ta den ikväll. Motvilligt öppnat redan nu julklappen från min mexikanska sol. 


Dock mycket glad. 



Lagt på köksbordet. Dylans senaste bok Låtskrivarkonsten. Bakom den Tequila. Bästa sort. Dylan är geni. Han har skrivit en bok om 66 låtar från 50 och 60-talet. Kanske någon senare. Att läsa hans inlevelse av text, artist och kontext är stor njutning. Och kommer att lyssna igenom varje låt efter varje text. Ja. Livet är rätt gott. Det lär val inte vara någon i Ukraina som har ro till detta. Allra minst på Afrikas Horn. Vi lever i vår bubbla. Att posten inte kommer varje dag och att någon gata inte blivit plogad när det kommit lite snö. Får media att gå igång i vår extremt väldbeställda och bortstämda del av världen. 


Så, med detta sagt. God Jul. F ö anser jag att polisen i vårt län gör ett bra jobb med de förutsättningar man har. Och med det regelverk som politiken är ansvarig för. 


Bo Frank

202212