torsdag 4 november 2021

Fyrbåk

 Nästan som i gamla tider. Full vecka. Måndag möten. På kvällen möte med det gamla och nya kyrkofullmäktige i Växjö. Hur otroligt det än kan låta så sänker jag medelåldern.

Tisdag förmiddag hälsade jag välkommen till en SKR konferens om demokrati för Blekinge/Kronoberg. Alla pratar om att sänka de s k trösklarna för deltagande i samhällslivet. Det tycker inte jag. Skall utveckla detta i ett längre inlägg framöver. På kvällen regiongrupp med moderaterna. 

Igår några studiebesök. På kvällen var jag dragplåster i s k Berättarkväll på Vattentorget. Varje gång någon ringer och ber min medverkan säger jag i princip alltid ja. På morgonen samma dag är jag sur för att jag var så dum. Kunde varit ledig. Och när jag väl står på scenen är jag glad och ger det jag har att ge. Det var väl knökfullt på Café Fontaine. 

Gick hem. 

Såg det vackra kommunhuset som kommer till sin fulla rätt när mörkret faller och man ser en enorm, varm fyrbåk mitt i stan.


I huset finns ett vattenhål som är bekostat av Växjös fyra Rotaryklubbar. En medlem i vår klubb satte hela klubbens insats. Och givaren har velat vara anonym. 


Hörde sjuk debatt mellan Lena Andersson och nån extrem vänsternisse om orsakerna till s k gängskjutningar. Vänstern hävdar att det beror på fattigdom och att det införts s k jobbskatteavdrag. 
Man tar sig för pannan. I det mest inkomstjämlika landet i världen där det satsas på fotbollsplaner i parti och minut och fritidsgårdar har vi 5 ggr fler skjutningar är genomsnittet i EU. Det är ju vänsterns extremt generösa flyktingpolitik ( räknat Reinfeldt som vänster) generösa bidragssystem och ett impotent rättsväsende som bäddat för detta. Enligt kriminologer och vänstern är det alltid är allt samhällets fel och aldrig individens. Och varför inte dessa skjutningar i slumområden i storstäder i Europa? 
Frukostmöte Rotary idag. Vann en flaska rött i vårt vinlotteri. Till kommunhuset och biblioteket. 


I em några möten. Till VC igen för min kass axel. Röntgen i maj/juni. Dela ut pris till Jonas Gardell och så anställningsintervju för att ev platsa på moderata kommunlistan i valet 2022. 

Bo Frank
20211104