söndag 15 augusti 2021

Som fullmäktigeledamot så vaccinerar man sig

 Jag anser att de finns en moralisk skyldighet för alla fullmäktigeledamöter att vaccinera sig. Detta utan att blanda in Kant och det kategoriska imperativet. Men för att visa föredöme för att alla som jobbar inom vård, skola och omsorg också gör det. 

En del fullmäktige i landet har kört fysiska möten under hela tiden, med beaktande av försiktighet. Så vitt jag vet har detta fungerat. Flertalet har kört digitalt. Och nu är det en öppen fråga hur man/vi gör under hösten. Jag tvekar inte att säga att det smugit in sig en liten bekvämlighet hos politiker att sitta på distans och delta på möten. Hemma, i sommarstugor eller någon annan stans. 

På måndag avgörs om Växjö skall köra fysiskt eller digitalt. Kommer att ha kunskap om hur andra kommuner har resonerat. Har hitintills vikit ner mig för de mera försiktiga. Mot min vilja. 

Samtidigt kräver vi politiker att vård, skola och omsorg vara bemannade för full samhällsservice. Skall vi som politiker ha en egen gräddfil som innebär att vårt arbete skall vara mera skyddat?


Bo Frank

20210815