fredag 20 augusti 2021

Mingelvecka

 För min del börjar livet gå tillbaka till det vanliga. Som jag gillar. Möten, träffa människor och lite event. 

Måndag. Satt på Storgatan och pratade med medborgare utanför M-lokalen. Träff med partiernas gruppledare som "tvingade" mig under galgen till att ta digitalt fullmäktige. Med tanke på influensa, vinterkräksjuka och alla muterande Covid kommer det alltid att vara säkrare att träffas digitalt. Men nästa gång finns det väl ingen som inte har fått andra sprutan.... Och även om man fått den kan man få Corona. Det har vi exempel på inom kommunen. Gruppmöte med m och möte med styrelsen för Växjömoderaterna.

Tisdag. Promenad. Lunch med medarbetare för att bl a diskutera besök från Tirana. De väljer Lund och Växjö. Trevligt jippo i Linnéparken för OS-atleterna. Just då öppnades himmelens portar. Gjorde en blunder som inte nämnde Tore Sjöstrand som tog guld på 3000 m hinder 1948. Hade tänkt, men glömde. Till mitt försvar kan sägas att TS inte tävlade för Växjö när han vann. Trevligt att småmingla med de främsta atleterna i världen. Och John Lundvik är en stjärna. Så mycket energi. Och trevligt att min f d granne Carolina dök upp. Hoppade minglet efteråt hos landshövdingen. Men Anna Tenje var ju med. Vi köpte lite hämtmat på Izakaya. 

Onsdag. Styrelsemöte med Wexnet på Korrö. Vi gör en liten utflykt om året. Den berömda schnitzeln var så stor så jag tog doggiebag. Och det blev ändå över när jag o lilla frun satte i oss resterna på kvällen. Satt också två timmar i lokalen med Björn Svensson. Halva tiden inne p g a regn. 

Torsdag. Uppstart av Rotary. Och styrelsemöte efteråt. Promenad med några goda vänner. Lunch med mina två närmsta medarbetare under min kommunalrådstid. Gull-Britt Persson och Monica Sandberg. Utan dessa damer hade jag inte klarat nåt. Inga vet så mycket som hur det egentligen gått till/går till som dessa damer. Och jag vågar inte berätta. Inget oegentligt förr men inte tidsenligt idag....

Torekov. Det hade bara regnat in lite i nya huset. Småländsk fönsterfirma. Kantarellmackor och så Line of Duties som vi blivit besatta av. Den och Bron är väl det bästa i nutid......

Fredag. Promenad. Torekov snart tomt på folk. Till trevliga ICA i Båstad för att handla. Bra delikatessdisk. Lite besök i helgen. Så det värsta av allt. Putsa stora fönster. Efter konsten alla regler. Och när man är klar märker man knappt nån skillnad. 

Så dags för att vara lite sur. Årets sommarpratare de sämsta någonsin. Förr var det bildade människor med livserfarenhet. Numera skall det bara kvoteras in på PK-sätt. Gillade dock AKB och Janne Schaffer som hade något att berätta som berikar. Och naturligtvis Parisa Amiri och Jens Stoltenberg. Men framför allt Lina Watz. Paralypier. Noterade att hon använde termen funktionsnedsättning och inte PK-termen funktionsvariation. Är det något att beundra så är det idrottare med alla odds emot sig. Och länder som satsar på människor med "handikapp" av olika slag. Att de svagaste får chansen är ett mått på hur humant ett samhälle är. 


Från Linneparken. Första gången i år jag krängde på mig borgmästarekedjan. 

Liten mingelbild som Anna Tenje tog i tältet i regnet innan vi började.....





Min efterträdare som Rotarypresident. Karin Darlington. Bakom grisen. Där förväntas vi stoppa in den sedel när vi gjort nåt bra eller dåligt.

Är detta år programchef. Nästa möte. För nytt sjukhus. Mikael Johansson Mötet därpå. Mot nytt sjukhus. Olof Thedin. Tar emot tips på talare. 

Bo Frank

20210820