fredag 19 februari 2021

Rid i natt. Budkavlen går. Upprop för ny teater i Växjö.

Det dyraste studiebesöket jag varit med om.  Ungefär så sa Anna Tenje till mig efter det moderata digitala studiebesöket på Regionteatern i morse. Även under pandemin är vi det parti som har flest aktiviteter. Kanske ett studiebesök om dagen i företag och inom kommunen. Jag hade ordnat dagens besök. Påhejad av en annan "teaterråtta" Lena Wibroe. 


Uttrycket är inte nedlåtande, tvärtom, och föddes samma år som jag i en av Tove Janssons böcker. Det kan ni goggla på själva. 

Åsa Edgren, t f teaterchef tog emot. En kvinna som i denna världen har ett tjockt CV som en telefonkatalog, Stockholmsdelen. Någon fattar. Åsa berättade om hur teatern jobbar nu och om framtiden. Hon började med att klubba oss i huvudet och tala om att detta provisorium varit just ett sådant i decennier. Vi talar alltså om Regionteaterns minimala huvudscen på Kulturkullen som en del av den ärevördiga Ringsbergsskolan. Dit f ö min mamma cyklade fram och tillbaka från Tävelsås varje dag för att gå på lärarseminariet på 40-talet. Åsa hade en skicklig föredragning. Och många moderater som deltog delade nog uppfattningen att något måste göras. Jönköping drar sex gånger fler besökare till Spira som är en modern teater med större kapacitet. 

Var som sagt teaterråtta tidigt. Gick redan som gymnasist på alla föreställningar som gavs och via riksteatern som besökte Växjö och har sett alla Sveriges stora. Musik och teater är ju mina intressen. På 70-talet fanns den s k Växjöensemblen som en del av Riksteatern. Då spelades nästan bara vänstersmörja under parollen bättre med fler på scenen än i salongen. Jag gick till val på parollen att nästan lägga ner teatern. Under devisen Bra teater betalar sig själv. En pärm full med klipp om detta. Min aktuella paroll sedan 35 år är dock lite annorlunda. Folk skall ha det de vill se och var de bör se. Har haft att göra med alla självständiga teaterchefer från Henning Mankell och framåt till våra dagar. Denna gigant, Mankell, vem trodde det då? Kom som maoist från Norge och ville att det skulle spelas svenska klassiker. Han var supertrevlig men det stod inte stjärnglans emot mig när vi sågs. I efterhand har jag konstaterat att han jobbade som en. Slav. Växjöåren, sex år tror jag att det var, var de enda åren han inte skrev någon bok. Och ändå skrev han ca 50 och lika många pjäser. En danslärares återkomst, var det bästa. 

Har sett nästan allt i Växjö. Skit samma om det är lite vänster ibland bara det konstnärliga sätts först, vilket det inte alltid gjorts. Den dagen jag blir konstnärlig senior rådgivare kanske det kan bli något som ifrågasätter skeendet ifrån höger. Vissa saker var bättre förr. Så är det bara. Och hela livet kan väl inte bestå av HBQTXYZÅÄÖ och gangsterrap? Eller? 

Så fatta all sanning, och våga all rätt och bilda det sköna med glädje, skaldade Tegnér. 

Nåväl. Inser efter att ha haft Anna Tenjes jobb att kommunen inte har en sedelpress i källaren. Men ser också att det behövs fler teaterråttor i de olika politiska partierna. Ärlig, i en stad som Växjö, kan jag bara namnge de bara kanske två dussin de senaste fyra decennierna. 

Två som sticker ut i gränslandet till politiken var Rune Lindgren och Anders Ekberg. Tror ingen sett fler föreställningar än Rune. 

Jag skall berätta varför Växjö inte har fått någon ny teater. Mitt misslyckande som KSO.  Bristen på teaterråttor i partierna är en lika viktig sak. Och att vänsterpartierna i Växjö som emellanåt påstår sig vara kulturkramare är inne i ett stim om att teaterbyggnader är till för överheten. När allt skall gå till skolan vare sig de kan tillgodogöra sig pengarna eller ej. Tacka vet jag sossepampar som i Göteborg och Umeå, Skellefteå och andra som sett kulturen som en tillväxtfaktor....Och 50-talshögern innan liberalismen gjorde sitt intåg i vårt parti. 

Jag säger som bekant alltid som det är. Och det vet folk. Även i detta. 

 Jag hoppas kunna ta mig för egen maskin eller med hustruns hjälp till invigning av ett ny teater i Växjö. Vi hade en gång den andra teatern i Sverige utan för Stockholm, det första muséet utanför Stockholm och norden första elverk. 

Så. Go for it. 


Trevlig helg kära Växjöbor. 



Bo Frank

Växjö 20210219