fredag 8 januari 2021

CNN - Sörenstam....

 Har nog aldrig sett CNN så mycket i hela mitt liv som de senaste två månaderna. Mina morgnar börjar med att scrolla svenska och utländska media. Att de blå skulle ta Georgia var möjligtvis en nyhet för svenska media och inte för den som kollat opinionsundersökningarna den senaste veckan. 

Det som mest förvånar med terroristattacken mot Capitolium. Var fanns polisen? Var fanns civila spanare bland de högerextrema? Var fanns analytiker som följer kända galningar i sociala media? Det är mer förvånande än att galningen Trump mobiliserar sina gelikar? Sent har det republikanska partiet vaknat. Och kanske funderar på att hitta en ny Reagan. Som vann sin andra period genom att vinna 49 delstater. En gentleman. Och jag rekommenderar hans bok The Creative Society. Reagan hade tagit sig an den globala uppvärmningen och pandemin. Idag verkar man kunna dela in USA i de som tror på fakta och de som tror på konspirationsteorier. Det jag har svårt för med CNN, Fox och andra media är att journalister i betydligt större utsträckning än de svenska är att de debatterar med de som skall intervjuas. 

Grattis till Oliver som är nr 1 bland politiker under 30 i Sverige. Har sagt det förut. Hade alla kommuner i Sverige en Tenje&Rosengren skulle de ha minst en krona lägre kommunalskatt. När jag ser ut över Sverigekartan så ser jag att en hel del kommunalråd inte skulle plats bland de 15 första på en fullmäktigelista för m i Växjö. 

Mycket sport på TV. Och läsning. Smirnoff är lysande. Och en superbra krönika av Janna Li Holmberg i SmP igår. 

Och så skrivs det om Anna Tenje. Läs gärna Johannes 8:11 och Matteus 7:3. Jag kan rent sakligt inte se skillnaden med att ta sitt pick och pack och isolera sig själv och sin familj i ett sommarstugeområde än i en fjällstuga. Nästintill samma slutsats drog statsvetaren och oraklet Erik Wångmar i sin kommentar i P4 Kronoberg. Och jag befinner mig i gott sällskap med Löfvén som inte heller handlar på nätet. Var på Sandgärdsgatan och köpte årets enda julklapp. Till hustrun. Några veckor innan jul. 

Skall så gå över till att kommentera två ord som jag inte gillar. Det första är utredning. Sverige utreder och utreder men ingen verkstad. Vet man vad man vill skall man inte utreda. Det andra ordet är integration. Vi har pratat bristande integration i 25 år. När problemet är att Sverige haft ett alldeles, alldeles för högt flyktingmottagande. V, C och mp bestämmer i praktiken svensk flyktingpolitik. 

Härligt att se lite vitt utanför köksfönstret. 





God fortsättning.


PS Man måste beundra Annika Sörenstams totala politiska tondövhet som låter sig behängas med medalj två dagar efter Trump skickat en mobb till Capitolium. DS

Bo Frank

Växjö 20210108