fredag 18 september 2020

66

Fyllde år igår. Inget jag gillar. Och gillar inte julafton heller av samma anledning. Ogillar presenter. Har alltid gjort. Finns säkert någon psykologisk förklaring till det som jag inte riktigt hittat. Trevligare att ge. 

Hade emellertid en fin dag. Rotaryfrukost. Delar ut två böcker varje morgon från mina gömmor.
Åttaminutersegoföredrag av äldre medlemmar. Sven Bünger, Olle Termén och Björn Fredrik Tollin. Framledes tre damer. Mycket visdom och erfarenhet. Rotary är så trevligt. Och gillar att vara på plats först av alla. 

Satt på förmiddagen i årsmöte med Energy Cities. 1000 städer från 30 länder. Elisa Ferreria, klimatkommissionär från Portugal, medverkade på mötet. Och underströk mycket av det som Ursula von der Layen sa häromdagen. Val och omröstning till ny styrelse. Alla kandidater fick två minuter och förklara varför man skulle rösta på dem. Växjö/jag sökte omval i styrelsen på tre år. Vid omröstningen fick vi alla röster utom en. Man var tvungen att ange 11 städer på röstsedeln - 11 platser i styrelsen. Rätt smidigt förfarande. 15 minuter på sig att rösta. Cheryl Jones Fur röstade åt oss. Sen hände det att en stad på Cypern fick samma antal röster som en stad i Georgien. Så blev det omröstning mellan de två. Cypern vann dessvärre. Detta blir min sista period. Sedan får någon Annan ta över. Drivet och glädjen att flänga runt i Europa har mattats. Men detta har varit Växjös profilfråga. Och det jag tyckt vara mest intressant av allt intressant man varit med om. 


Här gör jag min presentation. 








Julia Ahlrot, chef för omvärld och utveckling på VEAB och Cheryl Jones Fur mp mina sekundanter på mötet. Med all säkerhet fortsätter jag som vice president i kraft av våra röstetal. Väljs av styrelsen. 


Eftermiddagspromenad med lilla mexikanska solen runt sjöarna. Käcka tillrop och sms under dagen. 
Sonen Jacob som tillfälligt jobbar från Växjö kom förbi. Bubbel. Upp på PM TAK för lite gott. 
Och lite kortspel hemma....Ja, en fin dag.

Nu köra ner hustrun till Malmö som skall hjälpa dottern att flytta till ny bostad. Blir väl Musica Vitae i kväll tror jag. Och lite kalvlever. Maträtt som hustrun inte älskar. Har mycket trevligheter i helgen att se fram emot. Men ser mest fram emot när hustrun kommer hem igen. Och ny vecka. Många spännande möten/sammanträden och så Rotary igen på torsdag. Carin Högstedt berättar om sitt liv i Växjöpolitiken. Den flitigaste politiken jag mött under mina 50 år i politiken i Växjö. 

Trevlig helg kära Växjöbor och alla andra!

Bo Frank
Växjö 20200918