torsdag 27 augusti 2020

1980 - det kokar lite i folkdjupet - att rädda Holland

Detta är mitt blogginlägg nummer ett tusen niohundraåttio. Mycket skräp, en del ofokuserat och en del bra. 

Det rör sig i folkdjupet. Har gått på stan i em och bara stannat för att prata med folk. På två dagar,  fyra samtal hem. Tre medborgare som jag aldrig pratat med tidigare. Varav två inom vården. Tema. Invandringens konsekvenser. Folk är på ren svenska fr b nn de. Som om Kling och Klang som två språkrör styr vårt land. En av kvinnorna som jobbat inom vården slutade tidigare, trots låg pension, för att hon inte klarade av att möta brist på respekt från tuffa invandrarkillar. Och horder av släktingar som skall med. Vår rättsapparat är inte anpassad för det som pågår idag. De enda som jublar är väl advokatsamfundets brottmålsadvokater som har gyllene tider vare sig räkningarna till skattebetalarna saltas eller inte. 

Anna Tenje. En av landets bästa KSO. Lite i elektronisk fotboja. Sitter i moderattoppen och måste vakta sin tunga. Och i koalition med flera partier i Växjö. Som dock är vettiga. Men ingen kan ta fel på vad hon vill. Hade aldrig klarat det jobbet idag. Sant. 

Fick ett samtal igår. Engelsk professor bördig från Säljeryd som frågade om jag ville vara med att rädda Holland!? Delvis sant. Så här är det. 

I Holland och Irland har miljöorganisationer dragit regeringarna inför domstol för att rädda klimatet. I Holland bestämde deras HD i november förra året att landet skall minska utsläppen med 20% bara under 2020. Som en konsekvens av detta har Vattenfall fått stänga ett unket kolkraftverk. Inget svenskt företag har manipulerat regeringar som detta statliga företag, Maud Olofsson, sossar, mp och alla. De har trott att de ägt regeringen och inte tvärtom.

Hursomhelst. Jag kan lite grann Holland. Har arbetat med energifrågor med en holländsk stad. Delft. 
De står inför en gigantisk uppgift. Och Växjö har internationellt sett gott rykte för ledarskap kopplat kring klimatomställning. Och därför blev jag uppringd. Anna T och blågröna i Växjö har fortsatt höga ambitioner. Men det är omöjligt för Anna att lägga samma tid på detta med den tid vi lever i idag. 
Kan strukturen i landet. Konstigt system att regeringen utser Borgmästare. Hade vi haft detta system i Sverige hade jag inte kommit till,  vare sig sossar eller moderater styrt landet. Tänker på Shakespeare. 
Julius Ceasar. " Jag vill ha feta människor omkring mig, slätkammat folk som sover gott om natten". 
Och de utses för att regeringarna skall sova lugnt om natten. Har någon landshövding någonsin i vårt land tagit regeringen i örat? Svar, nej. Grädde på moset för avsatta politiker och ämbetsmän. Som förväntas sitta still i båten. De kan dock på marginalen göra skillnad. Har upplevt 9 i vårt län...

Men miljöfrågan är en av mina passioner. Klimatet, Beatles, varna för vår nuvarande invandringspolitik, hissa goda människor som gör skillnad, Bergman, Strindberg.....Växjöborna. De 98,5%:en i Växjö. 

Kan inte göra så mycket utan familjen. Att de mår bra är det viktigaste. Men även jag har lärt mig att familjer kan se olika ut i dessa dagar. ( Dock en tidsfråga innan något parti skall föreslå obligatorisk HBQT- undervisning och genuscertifiering för föräldrar. Men det kliar lite i provokationsverven att gilla detta med tanke på islamiseringen av Sverige. 

Apropå detta. Hemsk att läsa ständigt om hur judar upplever Malmö.


Webbmöte. Nån "måsskit" på skärmen. 



Bo Frank
Växjö 20200827