söndag 13 oktober 2019

Jag blev berörd - betyg på partiledarna PS om sd och s

Hela SvD:s första sida idag. En bild på stil-ikonen Sara Danius. Nyheten om hennes bortgång kom igår. Jag blev starkt berörd. Måste erkänna att jag inte läst någon bok av henne, men väl drösvis med artiklar av henne och om henne under årens lopp. Hur kan man då bli så berörd av en person som jag bara sett/hört live en enda gång. Men visserligen hörde jag hennes sommarprogram i P1. Det måste vara att SD var en sådan helgjuten person. Som ett med den litteratur hon var expert på och den tidsandan. På den tiden kvinnlig frigörelse kunde kombineras med flärd. Råkar känna några litteraturvetare på hög nivå. Som för länge sedan vittnat om en extrem begåvning. Ingen seriös krönikör skulle våga kalla henne en " tuff brud i lyxförpackning". Men var det inte just det som gjorde att hon t o m kunde tränga igenom bruset till ganska många.
Var på Cultix i em o hittade inget av henne. Min favoritaffär i Växjö. Men nu skall jag läsa i kapp. Har slappat med Alexander McCall och Donna Leon ganska länge nu.

Hur kunde man tro att norska nobelkommittén skulle ha det dåliga omdömet att ge Greta Nobelpriset? Vad hade då återstått? Helgonförklaring och kanonisering? Rubriken i media blev dock att Greta inte fick priset. Skulle hon kunna få det? Det kanske hon kan förtjäna. Kanske först också då klara en runda i Ryssland och Kina. Diktaturer som inte har de friheter som är rekvisitet för en demokrati. Det hon gör är och har varit en bedrift, men Nobelpris. Nej.

Stilla dagar. Promenader. Skulle tvättat bilen idag. Men det blev att läsa en massa om Sara Danius. Mamma på middag i kväll.

Igår en helkväll på Myran. Det var ett extremt välorganiserat 100-årskalas när IKF Växjö firade 100 år. Aktiva, f d aktiva, ledare, f d ledare. Stort gemyt och välorganiserat som sagt,  som ett SM i fri-idrott. Blev så impad. Och impad. Föreningen bildades för 100 år sedan på Sveriges äldsta konditori -
Broqvists. Nästan alla var där......


Angelica - årets bragd och lilla mexikanska solen som skiner i kapp.

Bengt Olsson ( Bendéus) nordiska rekordet i kula, fyra SM-guld, guld i Finnkamper etc.
idrottslegendar i Växjö och Malmö. Och framgångsrik affärsman som lever i Dubai och Syd-Afrika. Växte upp på Nygatan i Växjö.  Första SM-guldet 1966. Elegant som en fransk president. Eller en f d italiensk premiärminister.

Ja, det var en trevlig kväll.

Veckan som kommer. Diverse möten i Bryssel. Och kommer inte att sitta som ordförande på Kommunfullmäktige på tisdag. Ingen är oersättlig.

Skall kanske se min första partiledardebatt på 10 år, kanske. Sant. Funderar på att sätta ut betygen innan. Men kanske återkommer.


Ulf K 4,  Jimmy Å 4, Ebba BT 4, Jonas S 4, Per Bolund 3, Nyamko S 3, Annie L 2 och Stefan L 2.

Bedömer innehåll och skicklighet efter min värderingsgrund.

PS Efter att ha hör folk jag träffat idag så skall det nog vara 5 på JÅ och efter att ha läst Aftonbladet som skriver att statsministern ljög, då blir det en än svagare tvåa för statsministern. Hans ämbete förbjuder mig att sätta en etta DS





Växjö 20191013

Bo Frank