måndag 18 februari 2019

bo.frank@vaxjo.se - Louise Erixson sd & Emilie Pilthammar m

Mejla mig om vad jag skall ta upp, skriva om eller reagera på.



Måndag vecka 8. En sur moderat ringde idag och vill ha lägre pris på bensin. Det är väl bara att rösta på vilken moderat som helst på en riksdagslista. Det är ohämmad Trump-populism att vilja ha ökad uppvärmning av klimatet. Eller Putin-populism. Världen saknar ett globalt och ansvarstagande ledarskap.

Några medborgare på stan som tackade idag igen för mitt inlägg om Arbetsförmedlingen. Och kommenterade " dålig stämning" i kommunhuset. Hade väl läst SmP. Så jäkla skönt att slippa allt dagsaktuella och att stå till svars i med och motvind.  Beundrar Anna Tenje som klarar allt. Och som gör det så bra. Och har försökt att vara rolig internt för att Oliver och inte jag är ansvarig för digitalisering.....


Mitt liv denna mandatperiod. Gör väl 35 timmar i veckan på politiken. Hälften med arvode och hälften som "volontär" . Har idag haft möte med presidiet med kommunfullmäktige och kommunstyrelsen. Ingår i  mitt fasta arvode som Borgmästare där jag är avlönad åtta timmar per vecka. Ett månadsmöte då vi går igenom representation, vem som gör vad vid stora tillställningar och inbjudningar att representera Växjö hemma och utomlands. Började dock dagen med att gå runt sjön.
Nickar, hälsar och känner igen 95% av alla över 40. Börjar se dåligt på medeldistans.

Vad jag har för uppdrag?  Kommunfullmäktiges ordförande. Ordförande i Wexnet. Ledamot av Regionfullmäktige och den Regionala utvecklingsnämnden. Några obetydliga uppdrag till. Och vice President i Energy Cities. Flott men oavlönat uppdrag. Får sammanträdesarvode av kommunen de fem dagar om året det handlar om. Och lite inbjudningar att tala på lite olika ställen i Europa.

Mera sällan i Sverige. Jante. Men jag  är faktiskt bra påläst och väl förberedd innan möten utomlands.

Har ett uppdrag i SKL, men det går ut nu i vår. Och har full förståelse för att Anna Tenje som sitter i valberedningen skall hitta aktiva kommunalråd och inte sådana vars bäste före datum gått ut i dessa sammanhang. Borgmästare kan jag vara i 25 år till. Så länge jag är representativ och har förtroende.

EU valet. M, kd, sd eller mp? Sd ej nära i EU-valet. De gillar inte Nato. Och inte en aktiv klimatpolitik. Men de kan ju svänga, som de gjort om EU. Hoppas det.

Det som kan få mig att rösta m och inte mp är om det finns en moderat kandidat som vill slänga ut Orbans parti ut EPP, som vill visa alla arvoden och administrationstillägg offentligt och vill ha en högre koldioxidskatt.

Klimatet igen. Varmaste vecka 8 som jag minns det. Hemskt. Dagens bästa artikel.

Maria Börjesson om Höghastighetstågen. Visar att mp, c, lib, och s hoppat i galen tunna. Tro mig, detta projekt blir inte av. Tomas Eneroth kommer att tvingas backa. TE ville ju att staten skulle ta över SAAB och pumpa in skattepengar där.....


Ljusare dag för dag. Ljuset ja. Men värmen är så onormalt det kan bli. Alla ledande politiker tiger. Men Greta Thunberg är på det. Apropå mitt förra inlägg. Träffade faktiskt Arnold Schwarzenegger för några år sedan i Bryssel. Han höll ett lysande tal. Minns det fortfarande. Lite besviken, han var kortare än vad jag är............ Hade tänkt åka till samma möte i Österrike med Arnold S och Greta T, men det skulle nog uppfattas som effektsökeri.

I morgon. Med mamma och handla. Hålla föredrag om Stadsutveckling. Gå med lilla hustrun på bio. Och fixa nåt gott till henne....... efteråt.

Är väl halvpensionär. Fyller 65 i höst. Kommer vare sig att gå på de Lux för att äta på pensionärsrabatt eller försöka få lägre inträde på evenemang....

Med tanke på vad som hänt borde m öka och inte backa. Enligt vedertagen logik. Det finns alltid en gräns när det måste till omtag.  Gratis till kd för toppvärvningen av Per Gudmundson.

Tisdag. Underbart att läsa om John Lundvik i SmP idag. Höll föredrag för hans föräldrar och andra s k Södra Pensionär i Växjö idag. En timme om Växjö då och framöver. Inte ett manus eller nån lapp. Var med mamma och handlade på Maxi. Kul för mamma att gå runt själv och plocka det hon vill ha.

Vitaliserande med alla intryck. Riktigt smör,  men nymodigheter som läckra ostar.... Visste ni att;:?
Snavade över detta. Tisdagar har pensionärer 5% på Maxi. Generad av att jag fick detta också. Det året man fyller 65. Bra? Rent allmänt har väl aldrig pensionärer haft så hög köpkraft. Vi som är 1954 får väl det annorlunda!? Har alltid varit ointresserad av pengar. Inga aktier eller fonder, eller fastigheter. Har det som behövs för att gå på all kultur och reser mycket och har rest extremt mycket.  Bara tåg inrikes.
Med hustrun på Mary Queen of the Scots. Em bio. Lysande. Liksom The Favourites. Se båda!

Hemma till P1. Karl Lagerfeldt död. Mitt mesta after shave under årens lopp. Eller Eue de toilette om man skall vara noggrann. Även extrema elitister skall väl få finnas på denna jord. Beskrivs i media som en halvfet tysk som blivit en smal fransman.

Om sd i lokalpolitiken. Och där släpper den s k Public Service all s k  genuskunskap. Den duktiga Louise Erixon, KSO i Sölvesborg, benämns som Jimmie Åkessons sambo. Så förnedrande att inte vara en egen person......... Jag tycker det är uppfriskande att två yngre damer sd och m trotsat all logik och tagit över en kommun. Hoppas det går bra. För Louise Erixon och Emilie Pilthammar.

Hade motsvarande hänt med en ung dam s och en ung dam v, hade väl de redan blivit nominerade till Nobels fredspris. Tycker mycket om Sölvesborg och tar minst två turer dit varje sommar. Vackert. Halvdanskt. Underbar dialekt. Konsthall. Vänliga människor.

Tar gärna emot denna kommuns kommunledning till Växjö, liksom andra kommunledningar.






Bo Frank
Växjö 20190218/19/20