fredag 28 december 2018

Att köpa resa i Mexico

Det tar sin lilla tid - om det går. Gick in på ett stort mexikanskt flygbolags kontor för att köpa en resa på en vecka. Flyg, All inclusive hotell på strand, transfer, rubbet! Vi kom snabbt fram till resmål och hotell. Efter en och en halv timmes arbete med datorer och telefon var det dags för betalning. Det visade sig de inte tog mitt SEB Mastercard som jag betalat vårt hotell med och annat i Mexico!!! Så jäkla kass. Till en " resebyrå" typ " en minikiosk" på gatan. Försökte få dem att fixa det hela. Det kunde ta en dag trodde de. Men det gick på två timmar. Oräkneliga samtal, säkert 20 foto med mobilen på olika saker. Vilket land vi var födda i etc. De kunde inte läsa passet. Dags för betalning. De drog kortet, som en fin resebyrå förklarat kass, och det gick bra. Med den skillnaden att vi fick dra kortet fyra gånger därför att 15 000 pesos var maxbeloppet per dragning. Till slut fick vi sladdriga biljetter utskrivna. Utom transfern till hotellet. Det gick inte påstod de, men vi kunde ringa till hotellet när vi kom fram. Då skulle det fixa sig. Jag har numera lärt mig av hustrun att protestera. Fick 75% av beloppet för transfer tillbaka i reda pesos från en cigarrlåda under disken. Återstår att se om vi kommer iväg 2 januari till Huatulco.

Blev hämtade av en av hustruns systrar. Det tog tre timmar att köra två och en halv mil. Ingen metro dit och hade det funnits hade vi inte velat åka med resväskor. I samma hus bor hustruns mamma som är sängliggande och delvis förlamad. Det kommer en sjuksköterska/vårdare 8 timmar om dagen. I samma hus bor också en polioskadad syster som också sitter i rullstol. Alla läkarbesök och mediciner fria. Alla pensionärer åker gratis på alla bussar. Och 50% rabatt på alla långfärdsbussar. Den nya presidenten är populär o Mexico City, han var tidigare borgmästare och förefaller vara ganska hederlig. Har sålt ut hundratals regeringsplan/helikoptrar. Inklusive företrädarens Lyxjet med inkakaklade badrum etc. Ingen som varit här kan föreställa sig kontrasterna. Som i Syd-Afrika. Stora bostadsområden jämnade med marken efter jordbävningen inte långt från där vi bor i Xochilmilco. Ett kanaldistrikt. Ser vulkaner med snö på toppen från där vi bor.

Denna vulkan med snö på toppen heter fritt Den sovande kvinnan. Iztasihoatl.

God middag dag 1. En skvätt Tequila och lite vin. Kortspel. Inga genustalibaner har dragit fram här. Ruben, hustruns man och jag dricker Tequila och damerna fixar maten.

Min lilla fru och systern vi bor hos.
Systern fd lärare. De går i pension vid 55 eller efter 30 år i yrket. Vi bor i en villa med eget kallt rum. Taggtråd och gallergrindar runt detta och alla hus i Mexico. En man gick förbi häromdagen och ville ha lite pengar för säkerhet i området.

Igår. Till bageriet för att köpa dagens bröd, mest söta, ljusa bröd. Dagens brödköp kostade 60 kronor vilket motsvarar den höjda minimilönen per dagn som den nya presidenten höjt en smula.

Hustruns svåger köper bröd.

Vi köper papaya. 5 kronor kilot mot 89 kronor kilot på COOP Oxtorget.

Så lunchmat. Hundar springer bland alla slaktbutiker på marknaden. Kycklingarna fileas efter kundens behag. Bankas ut till platta skivor. Ett sånt myller av människor.

Fejkade Beatlesbilder används för att sälja allt ifrån tvål till Lotto.

Tequila serveras från en fin bricka jag hade med mig som present. Tar en skvätt varje morgon också för jag tror det tar död på alla ev baciller.

Vill man ha en gris hemkörd går det att ordna. Hållbar och ganska " mänsklig" djurtransport.

Annorlunda värd att leva här i utkanten av Mexico City. I Tulyehualco. Dagliga rutiner. Åka runt/gå och handla mat och grönsaker/frukter, passa när hustruns mammas vårdare kommer och kvinnan som gör den dagliga städningen/tvättningen. En svensk socialbidragstagare har en högre boendestandard än en mexikansk medelklassfamilj. Sonen i familjen är läkare och gift med en kvinnlig läkare från Kuba. Dottern har en dansstudio med 17 anställda. Hårt arbete.

Vänliga människor som hälsar artigt i denna myriad av människor. Fortsättning följer.