tisdag 10 april 2018

Jagar misstänkt tjuv i Rottne - sprid gärna detta!!

Helg. Min vackra mexikanska sol och jag räfsade och slet i trädgården i Blekinge. Förbereder, dessvärre - av olika skäl - försäljning av ett av Blekinges vackraste hus/gård. 50 meter från havet. Bild. Finaste fiskarna från Vägga, goda vänner på middag lördag kväll.

Till Växjö söndag. Mamma på avd 19. Måste säga att vården funkar bra. Mamma fått bort ståltråd i armbågen. Bättre än när hon kom in. " Problemet" är att många äldre ensamstående trivs i sällskap på en vårdavdelning och stannar gärna så länge det går. Ibland problem mellan region och kommun vid utskrivning.  Dock inte  i detta " fall". Mamma vägrar hemtjänst.

Måndag. Jox på jobbet. NU KOMMER DET. Sant. Flera vittnen!

På kvällen. Moderat dörrknackning i Brittatorp och Rottne. Den moderata insatsstyrkan indelad lag om två. Efter en timme upptäckte jag och min "partner" en man som betedde sig konstigt. Fotade bilar/ fina fäljar med sin mobil. Svart rånarluva. Vi förföljde honom på avstånd. Han fotade vid minst ett tillfälle till. Kanske fler. Vi förföljde honom. Slingrigt genom samhället. Han klev in i en långtradare som stod parkerad vid Rottne industrier. Vi hade hört om inbrott, polis som inte kommer, handlare som gett upp.

Jag ringde 11414. Tog 15 min innan någon svarade. Ytterligare 10 minuter innan vidarekopplingen till ledningscentralen i Malmö svarade. Presenterade mig. Namn, titel och bostadsort. Redogjorde för vad som hänt. Bilnummer, exakt signalement på bilen etc. Givetvis utländsk bil.

Bad att få samtalet bandat och återkoppling. De frågade minst en gång om Rottne låg i Lunds kommun. (Kan hålla ett föredrag om hur SOS alarm misslyckas eftersom de också är centraliserade )

Efter tjat, som måste finnas på band, lovade de att sända en bil......

I helgen som gick träffade jag en gammal kompis i Blekinge som är polis på mellannivå. Hon berättade att även poliser måste ringa 114 14 om de ser nåt. Om det stökar på en krog i Karlskrona eller ett snatteri i Karlshamn och de hamnar i Malmö så är det undantag att en detta vidarebefordras till berörd lokal polis.   S k prio 3 ingen åtgärd och den lokala polisen får inte ens kännedom om brottet.

Är det konstigt att polischefer mörkar brottsstatistiken!? Det går ju inte att anmäla brott!!!

Vad hände då i Rottne? Blev uppringd på fm idag av en polis som presenterar sig med bara förnamn. Men blev glad. Han ville ge återkoppling, jublade i  mitt inre över svensk polis. De hade inte åkt på detta. Och han hade mage att fråga mig om långtradaren står kvar!!!

Ringde i total frustration till länets mest seriösa och erfarna kriminalreporter. Denna person kunde
tala om att BILEN som larmats ut tre timmar senare fick vända för annat uppdrag..... Bilen!


Är det detta Sverige vi vill ha? Sverige är en fristad för yrkeskriminella. Migrationsverket får alla pengar de vill ha. Polis och försvar snart ett minne blott. Hade kommunen varit ansvarig för polisen hade detta varit prioritet nr 1. Statens själva grundidé är trygghet. Staten klarar inte sitt uppdrag med väldens näst högsta skattetryck. Man skrattar åt Sverige. "Look at Sweden". Även en blind höna/tupp finner ett korn.

Ringde Anna Tenje och pratade av mig, hon skall ta detta på partistyrelsens nästa möte!

Diverse möten idag. 10 moderater på dörrknackning i Öjaby i kväll. Gick med Suzanne Frank Flera häpnade över att vi gick ihop och ville bjuda in oss. Bodde i Öjaby som nyförlovade. Bara två negativa. Och detta har inte hänt på flera år. Att träffa negativa! En sur tonåring och en man som tyckte att Putin skulle styra hela världen. Annars är Växjöborna - vare sig de bor i Rottne ellet Växjö fantastiska. Världens bästa folkslag!

I morgon. Fullt program mellan 8 och 22. Samma sak på torsdag. Och bara heldag på fredag.
Har klimatkommunernas årsmöte i Europas grönaste stad, får prata nästan obegränsat om mina hjärtefrågor!!

Beundrar poliser som bara inte räcker till. Ogilla alla polischefer som har som uppdrag att skryta, mörka och ställa till rätta. Ogillar tidigare regeringen Reinfeldt och än mer Löfvén som fortsatt på samma spår.

Hade inte fortsatt som moderat om inte partiet bytt kurs, som äntligen skett efter förra valet. Hade bara fortsatt  som moderat bara i Växjö. För där vet jag var vi står.
Glömde en sak. Folk har noterat att stadshuset blivit ett kommunhuset. Lika positiva kommentarer i Rottne som i Öjaby. Enkelt och genialt av Anna Tenje att lyssna in vad folk säger på våra dörrknackningar!

Struntar i bilder för denna gång. Har annars på " rånare" och lastbil och den del annat. Dessutom konstigt att inte polisen i Malmö bett om bilder. Om några år sitter väl växeln i Vladivostok eller i Calcutta. Så länger jag finns i Växjö sitter kommunens växel i Växjö.

Vissa dagar funderar man bara på att flytta. Danmark, Norge, Finland, Portugal, Australien!? Problemet är närheten till barn och barnbarn. Och en känsla som en god kapten, att sist gå i livbåten. Det jag mentalt känner jag som ett kvardröjande uppdrag....


Bo Frank
Växjö 20180410