lördag 14 april 2018

Hänt i veckan - Lugn bara lugn - PS s ljuger

Händelserik vecka. Begriper inte alla som har tvärsäkra åsikter om Svenska akademin eftersom vi inte vet vad som hänt. Helt uppenbart borde Frostensson sparkats från början, så hade detta moras undvikits, men olika kompisband satte stopp för detta. Allra lägst står f d makar som offentligt pucklar på varandra. Det mest korkade idag är att kulturministern gör detta till en kvinnofråga. Det gör inte Kristina Lugn, som hitintills stått för de smartaste kommentarerna. Jag har alltid gillat henne som en oberäknelig, oberoende och fri röst. Läste hennes diktsamling, Lugn bara lugn som väl kom ut i början på 80-talet. Någon lånade den av mig och har inte fått tillbaka den. Fritt saxat från Kristna Lugn i radion, den akademiledamot som jag tycker uttryckt mest integritet. Ja, detta med äktenskap har jag ingen större erfarenhet av. Och " jag har inte tänkt på att Sara Danius är kvinna och jag tror inte att en kvinna på denna post har det svårare än en man".

Jag tror tvärtom,  2018. Större respektavstånd till en kvinna. Faktiskt.

I veckan. Onsdag. Möte med Kommunfullmäktiges presidium. Kommunen effektivaste tjänsteperson har hand om oss. Monica Sandberg. Vi  beslutar mest om bidrag till konferenser och jippon i Växjö, samt vem som representerar kommunen vid olika evenemang hemma och utomlands. Vem som utövar värdskap etc. Numera har alltid kommunstyrelsens ordförande företräde, men Anna vill ofta bli avlastad för att koncentrera sig på politiken. Upp till Funka för livet mässan. Invigde den. Det var ju den mässan sossarna i regionen inte ville att regionen skulle medverka i. Men blev överkörda av alliansen och sd. Växjö kommun hade sju montrar på mässan, regionen en som vid tillfällen inte var bemannad. Kommunen hade 12 personer på plats. Samtliga allianspartier hade montrar. Inte sossarna. Var och en får dra sin slutsats av detta.





På Tommy Olssons begravning. Berättade om mitt bästa Tommy-minne. Ankan vid kommunhusets entré skulle plötsligt en onsdag vid 13.00 gå med sin kull med sju ungar till Växjösjön. Jag och Annika Bengtsson på IT hade matat och haft koll på mamman hela våren. Jag såg hur promenaden började och skulle med tåget. Tommy kom förbi och sa; detta ordnar jag. Han skippade byggnadsnämnden. Han gick Esplanaden fram till Norra Järnvägsgatan med mamma och sju ankungar efter. Hela vägen ner till Vattentorget där mamman puttade i alla ungarna och sam själv efter.

Hem. Bytte kläder. Liten mottagning på TAK för Klimatkommunernas kansli.


Torsdag. Rotary. Så möte med klimatkommunerna där Cheryl och jag hälsade välkommen. Och jag drog för tvåtusenandra gången Storytelling om EGS. På stan för att köpa 1 majblomma, utkommenderad via trevligt kort av Ann-Marie Linderås, f d journalist på SmP. Tre m, en s på plats.
Anna gjorde raketen. Elever från Östregård sjöng och en massa elever från Pilbäck sålde. Själv sålde jag mängder av blommor, på min tid...





Till 4 Krogar. Pratade på Burskapsägande borgares högtidsmöte. Denna ärevördiga församling har Anders Fellesson som ordf och Göran Hegborn som ständig sekreterare. Vi skålade utomhus vid konstverket de skänkt till kommunen. Pratar som alltid med Mohammed Alwali. Han kan det mesta om de flesta i Växjö. Har försökt att botanisera över kommunala pris eller utmärkelser som passar honom. Vi får väl uppfinna ett. MA har stort hjärta och gott förstånd.



Fin middag på PM för Klimatkommunerna.

Fredag, Årsmöte med klimatkommunerna. Blev omvald i styrelsen men inte nöjd med styrelsen. Två partier som har mindre än 10% av opinionen besitter halva styrelsen! Kommer att ta ett initiativ längre fram. Slöläste tidningar på årsmötet. Per Schöldberg bra som ordf för stämman.
Bild på styrelsen i en trappa i Konserthuset.




Kommunalråd i länet, pluralis, har tappat fotfästet ordentligt. Så illa har det aldrig varit.

Stor nationell bandykonferens i Växjö. Agne Bergvall styr och ställer i kulisserna. Här också. En person jag gillar starkt. Han är envis som synden och åstadkommer saker och ting. Jag hälsade välkommen och skröt ohämmat om idrottsstaden Växjö. Efter mig kom Lakers sportchef som berättade sagan om hur det började för Lakers... Ingen kan anklaga Henrik för att ge ett inställsamt intryck. Bra föredrag med saker som jag inte visste, men efter halva föredraget var jag mest upptagen med att räkna svordomar. Jag hyllade Owe Svensson som var med. 52 år som ordförande i Åby.



Följde hustrun till tåget. Barnbarn som drar. Och snart är jag där... Fixade och donade hemma. Rörde till det totalt om när DFF spelar i Linköping och bestämde mig för att åka med. Men det var ju i morgon. Ville inte ändra. Men var tvungen att fixa i Blekinge innan det kommer målare. Fick åka akut ner och röja idag. Mamma hjälpt till. Otroligt.

Snabbt tillbaka i Växjö för ett sjukbesök. Bortbjuden i kväll, men ville inte gå utan lilla frun. Får vårfixa vår uteplats i kväll. Skall läsa en gammal Ranelid och Grönköpings veckoblad. Ranelid har rätt, hela Akademin borde gå. Kungen borde i samråd välja en ny, men svensk akademi. Jag tycker dock att de urgamla stadgarna är bra. Det viktigaste är det blir litterära giganter/bildade personer med integritet, som Kristina Lugn. Och inte politiska pamflettförfattare.

Läser i Grönköpings Veckoblad att det inte beviljades en enda ansökan om kulturstipendium på kulturnämndens senaste sammanträde. " Enär detsamma inte uppfyllde nämndens krav på genusperspektiv, politiskt engagemang, samt rätt k-n och hudfärg hos författaren".

Sur. Ingen SvD i brevlådan i dag på morgonen. Nästan en förstörd dag.

Fortsatt trevlig helg tillönskar jag världens bästa folkslag, Växjöborna!

PS Ordningen återställd, SvD i brevlådan. Gick runt i Bokhultet sex på morgonen, inte många ute. Fast mördarsniglarna har redan kommit. Denna vecka kommer sannolikt beslut från polisen som sannolikt medger böneutrop i Växjö.
Åker denna vecka, om det inte blir flygstrejk, till Rennes i Frankrike för årsmöte med Energie Cities.
Sossarna i Växjö ljuger lika friskt som LO på sin valfilm. På reklamskyltar kan man läsa; Satdshus för 700 miljoner eller 11 förskolor. Vi väljer barnen - vad väljer du?
Det saknas inga pengar till förskolor i Växjö. Det är kommunhus och station. Och sammantaget ger detta än lägre kostnad för medborgarna än att rusta upp nuvarande hus, bygga station i egen regi. Och inga försäljningsintäkter och nya bostäder om inte kommunhuset säljs. S får vara emot detta. Men det är ren och skär lögn att ställa detta mot förskolor. Se LO:s valfilm där man bl a påstår att m kommer att sänka lönen för sjukvårdsanställda med 30%. LO-ägda Aftonbladet har t o m sågat LO:s valfilm. Desperationen är stor hos s. DS


Bo Frank

Växjö 20180414/15