tisdag 3 april 2018

Jan-Olof och Lill-Babs och Tommy torghandlare...

Jag vet att sambanden förefaller vara osannolika, besynnerliga, men inte märkliga.  Folklig urkraft och det äktsvenska...VÅRT SVERIGE!

Jag fick beskedet att Jan-Olof Franzén gått bort via dottern/vännen Sofia, tillika tekniska nämndens ordförande i Växjö. Ett kanske inte helt oväntat besked, men icke desto mindre smärtsamt budskap. Rakt på sak. För mig  var Jan-Olof lite av Isak i Markens gröda. En odalman, en urkraft, en belevad man som älskade sin familj, vackra hustru och frisör. Tyra. Jan-Olof älskade naturen, jorden och skogen. Jan-Olof brukade gården, arbetade när andra latade sig. Familjen och barnen hjälpte till. Som det en gång var och borde vara...Han älskade " barnen" och beundrade den väg i livet som de valt. Ärkekonservativ,  men ett fadershjärta som accepterade det nya. Jan-Olof var ärligheten själv, handlingskraftig och bildad. Vi hade goda minnen ihop från förr. Vad Tyra hade bakat när självaste Gösta Bohman kom på besök. En som vanligt vresig Gösta som tinade med Jan-Olofs och Tyras värdskap. Och Tyras alla kakor.

Jan-Olof var något så ovanligt, på 90-talet, som en odalman och fritidspolitiker som tog säte i riksdagen. Efter valet 1991. Jan-Olof bidrog till att bryta centerns dominans i länet. Inte helt oomtvistat. Cigarillen, det distinkta sättet att uttrycka sig. Man lyssnade. " Men ut i alla fall, så här är det". En öppningsfras som gått i arv till dottern och glädjespridaren Sofia som jag har förmånen att får arbeta nära. Jag är tacksam för att få ha arbetat under ett antal år nära denna HEDERSMAN.

Lill-Babs. En tuff brud i lyxförpackning, jordnära, alltid närvarande och med klackarna i backen! Som sexåring kunde man sjunga Är du kär i mig ännu, Klas-Göran.,...Är så gammal att jag kommer ihåg basisten och kapellmästarens Simon Brehms " fynd" i Hylands hörna. På den tiden. Man höll på Lill-Babs eller Siw Malmkvist. Lill-Babs stod på scenen i 65 år. Ett ursvenskt, blågult, helylleäkta fenomen som fick skriva autografer till BEATLEAS. SANT! Otrolig karriär. Det mest otroliga, med " alla karlar" under årens lopp,  var att hon framstod som det mest präktiga och anständiga som fanns i vårt land. Näst intill en Lady Madonna. Min mormor och min farmor läste om hur hon stickade, syltade och saftade. Min mamma likaså. Lill-Babs har roat, förfört och förundrat flera generationer. Få artister har haft hennes bredd, pendlat mellan olika genrer och varit så gränsöverskridande bokstavligt och bildligt. Familjen i centrum. Måste säga, otroligt sensuell i stram makeup,  kostym, slips, kavaj och hatt. Som bäst med texter av Lars Forsell!?

Senaste/sista gången jag sprang på/ träffade Lill-Babs var förra året när hon kom ut från ett café i Växjö tillsamammans med just Siv Malmkvist och Ann-Louise Hansson.... Sa bara vem jag var och att jag tyckte hon var ett fenomen... Kommer inte ihåg riktigt hur hon tog det hela, svagt minne av förvåning och osäkerhet. Men kan minnas fel. Ändrar inte min bild av IKONEN.

Lill-Babs är Sverige. En del av Sverige. En person som aldrig kan räknas ut. Som alltid kommer igen. Jan-Olof, Lill-Babs. Folkkära, äktsvenska. Personer man skulle vilja ha som grannar. Folkkär.  ( Ja, dessvärre förklaras nästan alla artister som går bort som folkkära, jäkla inflation) Lill-Babs är Sverige.

Nästa vecka går jag på Tommy Torghandlares begravning. ( Tommy Olsson) Inget annat parti hade värmen att släppa in Tommy som förtroendevald. Ersättare i byggnadsnämnden och valarbetare på hans alldeles egna sätt. Tommy. Inte äldre än 69. Street smart, som man nu säger. Pratade med alla. Ville vara vän med alla. Kände alla. Ville hjälpa till över allt. Gott hjärta. Säkert redan i himmelen.
Sågs på Café de Lux, på Diakoni-centrum och lite över allt. Jag känner bara smärta över att inte tillräckligt frågat om det var något jag kunde göra. Stolt över vårt lokala parti som också vill alla väl. Precis som Tommy. Och tacksam för att media, än så länge, låter partier ha förtroendevalda som inte är som alla andra. Tommy fick en pånyttfödelse efter att ha medverkat i reklamen för Com hem. Vet precis till hur det gick till när han blev headhuntad. Tommys annons var inne i SmP i lödags!



Bo Frank
Växjö 20180403