måndag 8 maj 2017

Proud and Pride

Så har våren gjort tvärstopp efter en fin vecka. Helgen var underbar. Kampanjade med alliansens i Regionen i lördags. Vi såg två poliser som gick på Storgatan. Livs levande! Många blev så överaskade så de ville ta selfies med de glada poliserna!  Sen lunch för dignitärer inom innebandyn. Såväl ordförande i det internationella förbundet som ordförande i det svenska förbundet prisade Växjös organisation, värdskap och logistik. Är stolt över vår stad. Alla dessa människor som är volontärer i klubbar och föreningar gör ett otroligt jobb. Växjöborna är världens bästa folkslag.


Solen gassade i en fårahage uppe i Skruv i lördags kväll. Vi festade på rådjurssadel och annat gott. Hemma sent. Lilla hustrun och jag gick runt sjöarna lika fullt tidigt i söndags morse. Vi tävlar alltid och räknar vad vi möter. Hundar, springande, barnvagnar eller nåt annat. Mötte bara 19 hundar på hela turen. Hundar rastas för lite!


Såg finalen i innebandyn. Inte helt oväntat vann finnarna helt rättvist. Min åsikt om det svenska laget har blåsts upp lite i Radion Kronoberg. Men jag backar inte från mina uttalanden. Trots bortförklaring från svenska ledningen. De flesta lagen sjöng sin nationalsång. Inte helt otroligt att vi får VM för damer om några år. Hörde att man pratade om det. Och jag gör allt för att " sälja" Växjö. Alltid.


Bortbjudna ikväll. I morgon kväll gäster. Onsdag skall jag öppna en bibliotekskonferens i Växjö. Drar sedan till Stockholm för SKL-möte. Och annat hemligt möte som kanske ger en del eko på torsdag.


Pride inleds idag. På gott humör efter presidentvalet i Frankrike igår. Och Pride är motsatsen till islamisering. Har dock inget engagemang under Prideveckan. Men har fullt upp ändå. Skall inviga nåt på lördag. Uppe i Elin Wägners Lilla Björka. KFO/Borgmästarjobbet drar lite fler helger än jobbet som kommunalråd. Fast där var jag ju å andra sidan igång varannan helg med något också. Hoppas att Anna Tenje är smartare och mer hårdflirtad.


Känner dock något, något lite saknad av det tidigare livet idag. Annars inte alls. Idag börjar Blågröna
budgetberedningen i sedvanlig ordning på Hotell Borgholm. En av de roligaste sakerna var ett leda budgetarbetet och snickra ihop en budget. Är mer än nöjd med min insats. Överskott varje år, tre skattesänkningar och en effektiv kommun. Lägre skatt än snittet vilket innebär att vi gör det bättre än andra kommuner.  Varenda Växjöbo ser ju vilket drag det är i stan. Och denna vecka kommer domen för " mitt sista " år. Fokus ranking av alla Sveriges kommuner. Den mest prestigefyllda rankingen i Sverige.


Läste igenom mitt förra blogginlägg. Ostrukturerad smörja.


Ha en bra vecka!




PS Vem vill handla på Beijers eller köpa en Toyota? Hemsk reklam med de japanska sumobrottarna. Vedervärdigt. Och det lyfter väl inte Toyota att någon härmar Zlatan, när alla vet att den riktiga Zlatan gör reklam för Made in Sweden. DS


Bo Frank
Växjö 20170508