fredag 5 maj 2017

Först nu jag fattar....

I onsdags undrade jag vad det var som var fel. Ett enda möte på hela dagen. Gick omkring på stan och pratade med folk på ett icke forcerat och närvarande sätt. Min dotter sa i helgen, du hör vad jag säger med du lyssnar aldrig. Samma sak påpekar min solstråle ibland. I onsdags träffade jag flera personer på stan som sa, skönt att träffa någon som ta sig tid att lyssna!


Såg Sverige spöa Slovakien i Vida. Slovakernas ledare/tränare hade fått barnombudsmannen att gå i spinn. Inte ens jag anser att han hade på en idrottsarena att göra. ( Varken BO eller tränaren)


 Man hör och ser mycket om de olika lagens kulturer, uppträdande och liknande. Har alltid hört mer än de flesta tror och otroligt receptiv för känslor och kan läsa av stämningar. Som "gammal" socialarbetare. Och ledare för Växjös akutpsyk under många år. Kommunstyrelsen. På tal om en annan kommun. Har aldrig förlorat en enda omröstning någonsin i KS under alla dessa år. Hade inte ens funnits på kartan. Man måste ha koll på om man har en majoritet bakom sig.


Japaner uppträder bäst. Svenska laget ok. De flesta helt ok. Vissa lag bor flottare än andra. Ser sociala skillnader. Mitt jobb att läsa av allt sånt. Yrkesskada som jag haft stor nytta av. Ser hur lagen uppträder mot varandra. I minsta detalj.


Igår, tolv timmar på Vida Arena. Tre ambassadörer som jag/vi fick underhålla med föredrag och liknande. Min idé att bjuda in dem.  Såg tre matcher. Alla lag jag höll på förlorade. Fick vara diplomatisk med ambassadörer från Schweiz, Polen och Lettland. Trodde inte att finnarna skulle spöa oss så stort. Ambassadören från S fattade tycke. Fick inbjudan att prata på ambassaden idag. Och får inbjudan till seans om Strindberg!!!! Som dörröppnare världen över, för bildat folk är Beatles, Strindberg och Bergman ovärderliga .Mina favoriter. Dessvärre är Sor Juhana Ines de la Crus, Selma L och Sigrid U inte lika kända. Men borde bara. Liksom Karin Boye och alla mina andra kvinnoikoner....


Växjö är mästare på organisation. Även här är Monica Sandberg med och styr upp det hela. Hon borde vara värd ett helt reportage i media om Växjös viktigaste " doldis" nr 1.


Idag. Mammas bil till service. Gick två timmar i Bokhultet. På kontoret en sväng. Lunchmöte med en av Växjös mest kreativa kvinnor som, om det går i lås, kan sätta Växjö på världskartan för andra saker än det vi är k ända för. Möte på TAK. Satt på Storgatan och solade mig och bara pratade med Växjöbor som ville prata. Och prata. Och på det sättet har jag alltid fått reda på mest av alla under alla dessa år. Stämmer, att jag lyssnat mer på människor jag träffat mer sällan än de som träffat ofta. Konstig mekanism.
Gick med lilla mexikanska solstrålen till stationen. Mademoiselle kommer tillbaka i morgon. Passa barnbarn. Skall på fest till Skruv. I morgon kväll.
.
I morgon. Tidig promenad, m på stan, lunch för 150 personer på Vida Arena. Skall fråga Monica Sandberg om jag skall kränga på mig borgmästarkedjan!? Innebandy EM avslutningslunch för dignitärer.


Söndag. Mer innebandy. Middag och annat för mexikansk vänstudent. Fullt upp.


F ö anser jag att AKB kommer att fixa partiet. Politiken är helt ok. Mer tillfreds nu än under Reinfeldt. Om AKB kommer till sin rätt. Om vi har tålamod. Längtar efter lansering av M Classic. Ett parti att lita på. Se alla människor, ordning och reda, arbete i stället för bidrag. Trygghet för alla. Och en vettig grön röst i partiet. Som ger trovärdighet. Och som inte måste underordna sig. Jag!?  Som en av ambassadörerna sa till mig. Ni måste fatta. Bidrag är det sista. Ni börjar med det. Och därför fastnar människor.


F ö anser jag att Sverige gränsar till laglöshet. Nu har t o m försökringsbolagen slutat anmäla försäringsbedrägerier. Det finns inga poliser som utreder brott. . Det började under Reinfeldt/ Ask och blir nu bara värre och värre. Men är glad för att ha varit en av dem som bidragit till att vända kursen inom m.


F ö fö. Växjöborna är världens bästa folkslag.




SmP läser min blogg och gör nyheter utan att publicera källan. Tre ggr på ett år har jag bloggat om knarkhantering i museiparken. T o m TV 4 har åberopat mig. I SmP i veckan. Ofta att jag ger upphov till nyheter.


Rubrikerna i SmP är också otroliga. Saknar ofta stöd i texten. Hur vet man objektivt att den nya spelaren i Lakers är bra?? Som påstås i rubriken!?




Bo Frank
Växjö 20170505