måndag 27 mars 2017

Svart, svart, svart - skall vi ha det så i Växjö/Sverige? Efterspelet på detta inlägg!

På andra gången på två veckor såg jag idag en man med svart långt skägg och bakom honom gick en kvinna i svart från topp till tå med barnvagn. Inte ens ögonen syntes under den svarta sjalen. Heltäckt, också med svarta handskar. På väg in till försäkringskassan. Olika par, sannolikt? eftersom männen såg olika ut. Ofattbart att vårt samhälle kan acceptera att människor går klädda på detta sätt. Hur kan olika myndigheter se vem man har att göra med? Skall vi ha det så i vårt Sverige 2017? Skulle tro att 98,5% delar min uppfattning.


Kvällen slutade positivt. På ett födelsekalas på Utvandrarnas Hus. En god vän som verkligen bjöd på det bästa. På hennes 70-årsdag! Stråkkvartett ur Musica Vitae. Bubbel, snittar och trevligt folk. Som man såg vilka de var! Och Musica Vitae stoppade in tre Beatleslåtar som presenterades ytterst sakkunnigt. Kunde inte gjort det bättre.










En del samtal idag och folk på stan som stoppar mig och håller med. Inget mejl. Medborgare vet att dessa diarieförs. Jag gör det konsekvent.  Och jag upprepar från tidigare blogginlägg. Extrema från alla religioner är en styggelse. Kristna, judar och andra. Tror på människor som söker, inte de som sitter inne med den absoluta sanningen.


Trump är ganska lik extrema muslimer, extrema kristna och  extrema judar. Och Putin. De tror inte på vetenskaplig evidens, humanism och allmänt vett och etikett.


Intressant att notera. En del på stan tror jag fortfarande sitter vid rodret. Och frågar varför jag inte
syns i den lokala debatten lika ofta som förr. Står över/vid sidan av den lokala debatten. Bl a för att
jag inte vill ta uppmärksamhet för min efterträdare, som dessutom är bättre än vad jag var. Och det är inte min uppgift att ha åsikter om Växjö. Har också starka åsikter om stadens enda tidning som ligger mig i fatet. Men å andra sidan. Jag har inget mer att bevisa. Uppdraget fullgjort. Det jag gör nu är bara grädde på moset. Att få marknadsföra Växjö hemma och utomlands, att få jobba med klimat, miljö, kultur och annat livsnödvändigt. Och fortsätta tycka som medborgarna kring migrationspolitiken.




















Bo Frank
Växjö 20170327/28