torsdag 29 september 2016

Duktiga rektorer är Sveriges främsta hjältar!!!

Avtackning av Kristina igår. Vår allas Kristina. Inte lätt att komma efter henne. Kommunerna och regionen överlämnade en slant till fonden, Växjö kommun gav en speciell gåva och jag överlämnade en personlig sak. Många olika sorts ostkakor att välja på bland traktens kända tillverkare. Satt vid samma bord som bl a Monica Widnemark. Få människor gör en så glad. Det är alltid trevligt och lättsamt i Monicas sällskap. Och Monica kan berätta så det står härliga till. En av mina absoluta favoritsossar.

Möte med Fastighetsägarna och Citysamverkan idag på morgonen. Glädjande handelsresultat för Växjö. Läste igenom en tidskrft från Erikshjälpen som jag fick när kommunen träffade dem i början på veckan. Imponerande verksamhet. Gillar skarp alla goda människor i kretsen kring Ulriksbergskyrkan och de andra som är inblandade. Växjö har Sveriges bästa medborgare.

Småförkyld och hostig. Ungefär som om jag håller på att slappna av och börjar få lite tid med sådant.

Läser på nätet om moderaternas budgetmotion. Som vill satsa på skolan och skära i kostnader för migrationen. Känns rätt och riktigt. Läser om lib som vill halvera sommarlovet för nyanlända. Varför bara för dem? Svenska skolbarn är lediga 187 dagar och går i skolan i 178. Flyktingbarn som kommer, låt säga i tonåren med kass utbildning, förväntas fixa det som svenska barn behöver 12 år på sig för att klara på halva tiden!  Rimligt eller orimligt?

Hela morgonekosändningarna två dagar i rad handlar om hur kommunal personal tvingats hålla fast en starkt utåtagerande nioåring. Som enligt media inte skadats men enligt egen utsago inte gillat det hela. Det sista jag skulle vilja bli idag är rektor. Tuffaste jobbet i Sverige?  Ett av de största problemen med svensk skola är att svenska föräldrar lägger sig i skolans arbete på ett icke stödjande sätt. En rektor idag är slav under 198 måldokument, fack, föräldrar, skolinspektion, skolverk, poltitiker och lärare. Gemensamt för alla dessa är att de vill olika saker. Får ofta allergiska reaktioner när jag hör Barnombudsmannen.

I nästa liv kan jag tänka mig att åka runt och peppa rektorer. När jag var elev ställde man sig upp i bänken när rektor eller någon annan kom in i klassrummet. Och jag anser att det fortfarande hör till god ton att resa sig när någon kommer in i ett rum. Jag har heller aldrig duat en äldre person som jag inte känner. Det handlar om respekt.

Sd folk klistras fast som Putinkramare. Och nu får man skriva om hur ledande socialdemokratiska skolideologer åkte skytteltrafik till DDR för inspiration. När skall man få läsa om alla dessa svenska medlöpare som finns i Stasis arkiv? Kommer ni ihåg hur den snälle Jarl Hjalmarsson förvägrades att åka till FN av sosarna för att han kritiserade Sovjet? Även solen har sina fläckar. Moderaterna satte en malaj som försvarsminister, rustade ner och tog bort den allmänna värnplikten.

Debatten om svensk polis fortsätter. Tror att det inom kort kommer att sluta med att Eliasson säger upp sig själv med hänvisning till att han vill underlätta för att ge regeringen manöverutrymme.  Danielsson valde Röda korset framför den s k elefantkyrkogården. Eliasson kommer säkert att få något annat uppdrag. Tror inte han är inkompetent för alla jobb. Men det går inte att leda polisen med noll förtroende i kåren och med bara Ygeman och Ask? bakom ryggen. Se utmärkt ledare i SmP idag!

Åttonde samtalet, eller kanske nionde, på kort tid som vill att jag skall komma med i en styrelse. Tre av dessa som ordförande. Blandning offentligt/privat/föreningsliv!
Det hela började när jag aviserade att jag skulle lämna som KSO. Går dock i dagsläget inte in i något nytt utanför politiken innan jag vet ungefär hur " spelplanen" ser ut framöver. En av mina f d kollegor i Vellinge som inte var känd för sin ödmjukhet sa en gång när han blev tillfrågad av taxichauffören vart han skulle åka när han kom till Centralen i Stockholm. " Spelar ingen roll, jag behövs över allt".

Så är det inte i Växjö. Anledningen till Växjös framgångar i det mesta beror på att vi har bra och kompetent folk nästan överallt.

Götgatan leder inte till månen. Ingen bok man sträckläser. Men man njuter av en liten bit varje kväll. Nu är den avprickad. Gick förbi skyltfönstret på Röda Korset ( Norrgatan ) idag  . Trodde jag läst läst allt av Vargas Llosa. Men där låg en fet sak. Keltens dröm. För endast 20 kronor. När Danielsson börjat på det jobbet är det färdigköpt!

Hör på Statsradion att ett stort antal kulturmänniskor vill porta högerextrema på bokmässan och tillåta vänsterextrema. Det är som vanligt i Sverige. Med den skillnaden att på 70-talet fanns inte nätet utan bara en svensk våt vänsterfilt över allt och alla. Tack Gode Gud för nätet som gör att statens kontroll över media över hela världen minskar!



Bo Frank
Växjö 20160929