söndag 31 maj 2015

Helg med lilla mor och funderingar på sossarnas kongress - förbud mot att prata flyktingpolitik!

Ett av Växjös ambassadörsnätverk var bjudna till Växjö i helgen. Tog för första gången någonsin med mig lilla mor på en kommunal förättning. Lördagslunch för nätverket på nya hotellet. Helt betagna gäster hade först en rundvandring på hotellet med Per B som ciceron. Enkel lunch och lite Växjöinfo från undertecknad. Mitt Ego blev stort när en av gästerna hade en hälsning till mig från en god vän till President Obama. Mannen i fråga numera Londonambassadör. Tidigare USA:s ambassadör i Sverige. Matthew Barzon. Det är en lång historia......


Efter lunch gick en grupp på en "matvandring" i Växjö och en annan grupp till Arenastaden. Karin Andersson på vårt näringslviskontor är en fena på att förena enkelhet, flärd och genuitet.


Drog med mor till Blekinge. Störtregn och blåst. Lagade hängmörad entrecoté, brockoli och svensk färskpotatis. Med god sås. Och liten ostvbricka till dessert. En alldeles för snäll, ekologisk italienare till maten. Zensa, Primitivo Coltivato E Imbottigliato, Nel Rispetto Della Natura. Från Puglia. Inga tillsatser och annat skräp. Köper nästan uteslutande organiskt/och/eller Fair trade.  Till ostarna kom vinet till sin rätt. Och kött. Köper mindre och bättre. Varför tveka att betala mer för hängmörat när det egentligen är samma pris som annat kött. Och smakar bättre! Bara mindre mängd vatten. Och således, egentligen samma pris!

I hustruns och mitt sovrum var det 14 grader. Perfekt sovtempratur. Tröstade mig med en snillebok i avsaknad av hustrun. Torgny Lindgrens, Klingsor. En ytterst lärd, allvarlig och roande skröna om en av våra mest framstående konstnärer. Läste boken från pärm till pärm.

Frukost till lilla mor. Det blåste och var kallt som f n men sol. Kunde klippa en del gräs, plocka lite ogräs och sätta ut nya ölfat till sniglarna.

Körde gamla vägen till en av mina absoluta favoritstäder, Karlshamn. Skulle kunna bo där. I Kalmar eller i Borgholm. Eller i Höganäs!? Vi åt god lunch på fiskkrogen i Vägga. Köpte med mig laxtårta hem till lilla frun som kommer från Lund ikväll! Och mor köpte lunchmat till väninnor som skulle besöka henne i veckan!
Till Växjö. Vädrar sängkläder, fixar och donar. Snart är solen tillbaka!

Sossekongressen. Sverige behöver nya jobb. Sossarna pratar bara kvotering av föräldrarförsäkring och nya bidrag. Sverige behöver ny kompetens. Löfvén säger att det är slut med skattesäkningar. Vad som inte sägs!?
Flyktingpolitiken. Integration. Sossarna läcker som ett såll till sd. Denna fråga fick man INTE diskutar på sossekongressen. Två s råd från länet har sagt till mig att detta är uppåt väggarna! Nåt positivt. Det Löfvén sa innan kongressen. Att elever och föräldrar inte får ta över skolan. Både lärare och rektorer hotas idag för att inte sätta rätt betyg. Få vågar leda detta i bevis. Men Löfvén har fattat.

S vill kvotera näringslivet men inte sig själva. Då brister det i logik. Min logik. Kvotera allt för att visa allas lika värde. Och möjligheter.

När jag besökte en av länets västra kommuner nyligen vittnade en rektor om att detta inte bara är ett problem de mera urbana delar av landet. Med att hota lärare och rektor.

Global uppvärming. Extrema klimat. Indien. Varm vinter i Sverige och kall maj. Hett i Texas. Vattenbrist i Californien. Extrema vädertyper. Extrema klimatförnekare. Fox News i USA påminner om talibanerna. Suspekta politiska idéer filtrerar bort faka och vetenskap. Och partierna i Sthlm har inte miljön på agandan. Sossarna har inte avhandlat en enda idé på sin kongress! Blir det lika illa hos oss i höst?

Ö. Öster. Är mer än orolig. En förlust till. Då är nedåtspiralen ett faktum.

Klingsor finns som pocket. Spännande vecka. Som vanligt är ingen vecka den andra lika. Träff med medborgare i morgon. Budget på tisdag, diverse utländska delegationer på onsdag, dagsmöte i Bryssel på torsdag. Avgörande möte med regionala polisledningen på fredag. Och mottagning hemma i bostaden av en delegation av palestinska kvinnor/lärare. Ett projekt jag stöttar. Vad jag trivs med mitt jobbb. Och mingla med glada Växjöbor på nationaldagen!

Bo Frank
Växjö 20150531