torsdag 15 augusti 2024

Tilllbaka på banan - satsa på Ingelstad

 Det har varit uppehåll i bloggandet. Ingen riktig orsak mer än lättja och att jag inte tycker att jag haft något vettigt att berätta. Eller viktigt. Inte nu heller. 

Men hade kommunstyrelse igår. Det var roligt att träffa alla trevliga politiker från alla partier. Som om att terminen startar efter sommarlovet. 50 ärenden eller så gick på drygt två timmar, inklusive alla informationspunkter. En och annan har väl hört av sig och frågat om jag lever. Och en sosse i KS, Per Jodenius, sa att han saknade mina inlägg. Jag vet att det var ärligt menat. Så nu är jag igång. 

På allmänhetens frågestund dök det upp två herrar från Ingelstad som frågade hur det går med deras bidragsansökan på två miljoner till ny konstgräsplan. De har redan skrapat ihop 8 miljoner och lagt mängder av arbete. Deras "ärende" har hamnat mellan stolarna. NU kommer det alla politkiker hatar, från alla partier och mest mitt eget. 


PÅ MIN TID. Hade detta avgjorts med fördel på en kommunalrådsberedning på 10 minuter av mig, Carl-Olof Bengtsson och Gunnar Elm. Vi hade ingen processtyrning, långa beslutstider eller liknande. Det var då vi också låg i topp på näringslivsrankingar och annat. Och den principen vi hade, om vi hade någon, var att om en förening lyckats skrapa ihop 50% gick vi in. Nu har de 80% i detta fall. Och att skrapa fram två miljoner i Växjö är lättare än att finna en nål i en höstack. I alla fall med dagens teknik. 

Kommunstyrelsens orförande Malin Malin Lauber fick frågan från herrarna. Och drog ett skickligt och helt korrekt svar på hur detta skall remitteras hit och dit. Och interna möten hit och dit. 

Demokratin i Växjö sitter nu fast i administrativa rutiner. Som utvecklats under ett antal år. 


En sommar går fort och den är väl inte över än. Hade förmånen att ha ett avmina barnbarn en vecka i sommar. Och det var lite cabväder till och från. 

Fortsättning följer. 

 



Bo Frank

20240815