söndag 9 juni 2024

Facit EU valet -media kommer att dissa folket.....

 Så. Har väl varit helt uppslukad av valrörelsen den sista tiden. Överdriver min betydelse. Börjar bli lite seg och gaggig. Men få slår mig i min analys och läsa av vad människor tycker. Och Växjöborna har alltid varit min främsta tillgång. Blir ödmjuk när t o m tonåringar känner igen mig på stan. 

Har kampanjat färre än få men mer än de flesta.  Som i vårt parti som i alla. Arvoderade uppdrag, ja tack. Men sen? Följt detta i mer än 50 år på plats. V och sd har de flest hängivna i förhållande till styrka. Och sen kommer m. 

Har i stort sett bara träffat trevligt folk på stan. Några med värre diagnoser än vad jag har. Fåtal antivaccare. Heter det så? Enstaka Putinkramare och en och annan riktigt galen. Men vettigt folk. Många artiga och trevliga ungdomar. Påfallande många med utländsk härmomst som säger sig vara m. För att vi är sd light. Har inte känt mig hotad. Kan prata med alla och är rakt på sak. Det har varit en ära att få representera m på stan, fast egentligen kultur- och naturpartiet Högerpartiet.

De senaste veckorna har flutit ihop. Minnesförlust. Det trevligaste med valrörelsen är väl att gå runt och prata med folk från andra partier. Tycker om i princip alla.  M har väl ändå, trots mitt gnäll, lyckats mobilisera flest antal som jobbar i förhållande till partiets styrka. Skall nu ge min bedömning av partierna. 

S. Enda frågan är vad man är emot. Sd. Inte var man är för. Deras toppkandidat alltid arg och pratar bred skånska. Det sista kan man inte rå för. 

Sd. Lite obegriplig toppkandidat. Noll karisma. 

M. Tobé. Jodå. Bra. Säkert kort. Borde vara ännu mer för klimat och mer emot utomeuropeiskt flyktingmottagande. 

V. Bra utifrån sin ideologi. Men en del lömska personer på listan.

Lib. Borde inte säga nåt då hustruns son är nr 4. Mest begåvade av alla som ställer upp. Besökt 57 länder, pratar fem språk och kommunalråd i Lund. Men nr 1 ???? Och vem begriper Anna-Maria Corazza Bildts svammel? Men väljarna avgör. 

C? Alla ser arga ut på deras affischer. Och vill inte ha tak på Sveriges flyktingmottagande. I fritt fall på riksplanet. 

Oj, KD. Mitt näst bästa parti. Alice,  den största lyskraften efter mina mått som etta. 

Glömde mp. Var mp som konservativ innan de bildades. Men de gör samma fel som s, c, lib och c. Talar bara om vad man är emot. 

Det som gör Tobé bra. Vill förhandla med s och sd för svenska intressen. Upp från sandlådan. 


F ö Sommargatorna i Växjö är inte bra. Är vi belägrade av Ryssland?


Är inte med på valvakan för första gången på 52 år. Drog idag till Skåne av olika skäl..

Torrt. En hel del som måste tas om hand på olika sätt. 


Men tack Växjöborna för ännu en fin valrörelse.

Den bästa dagen? 6 juni. Kungen. Hustrun och jag åkte och lappade på landsbygden i tre timmar. Promenad runt sjön innan dess. Nationaldagsfirande i Linnéparken. Hade jag varit borgmästare hade jag styrt upp det bättre. Medioker tillställning. Ingen visste hur man skulle hurra för Sverige. 25 av 550 nya svenska`medborgare hämtade sin flagga. Bättre att de avstått från medborgarskapet!?Eller inte fått nåt. 

Åkte så till Ljungby på dörrknack i ösregn. M är bra i Ljungby. Trevligt folk. 

Hemma. TV. Kungen. Han äger. Hela jäkla dan upp till Pajala, pratar med folk, tvingas ätta trerätters lunch. Och vara trevlig. Vilket han är. Lite butter, vänlig och rakt på sak. Hem till Stocholm. Släpas ut i vagn till Soliden. Hålla tal. Bra tal. Och hem till slottet och värd på middag. Jag hade kroknat efter lunch. Kungen är kungen. Det bästa vi har i vårt land. 

Ja. 6 juni i sanning. Bästa dagen i år!?

Så. Två bilder. Sommargatan i Växjö. Palstina? 

Och här utanför knuten. 





 

Vår brunbrända lilla tomt i Torekov. Långt bort i fjärran kunde man sett Kullens fyr. 

Tack ännu en gång alla Växjöbor. Som stått ut med mig så länge. R

Så. Valet får gå som medborgarna vill ha det. Det besynnerliga är dock. För flertalet partier i vårt land röstar bara medborgarna rätt om de röstar som de vill. De tar inte in folkets åsikter. Vårt lands problem stavas kombinationen av m, mp, c och s. Som det var förr. 

Borde inte m, s och sd göra gemensam sak?



Medborgarna i EU kommer att på goda grunder rösta för ett mindre flyktingmottagande från länder utanför EU. Och dessvärre också för en slappare klimatpolitik. 

Därför är jag som kulturkramare, miljövän och emot ökad invandring från muslimska länder lite vilsen. 

Och säkert många med mig. 

Bo Frank
20240609