tisdag 19 september 2023

Skandal i Växjö kommun ---- huvuden rullar...

 Först kommunchefen. Nu omsorgschefen. Av politiska skäl. Läs nu!

Har varit den heltidspolitiker som varit aktiv i kommunen längst någonsin. Nästa år, om jag lever, i 50 år med olika politiska uppdrag.  Har haft insyn och inflytande under i alla fall 35 år av den tiden. Det har aldrig rekryterats någon förvaltningschef eller motsvarande av politiska skäl. Inte heller har någon avskedats av politiska skäl. Har medverkat till att en handfull chefer på hög nivå "fått sluta" p g a tveksamt ledarskap eller i några fall p g a inkompetens. 

Att en KSO vill ha en kommunchef som stämmer är inte ovanligt i vårt land. Och det fick passera.  Monica Skagne var effektiv, för effektiv för en del. Och jag säger inte detta mot Malin Lauber. Men nu är måttet rågat. Ewa Ekman har varit en av de bästa förvaltningschefer jag har träffat någonsin. Och utan hennes ledarskap hade vi inte haft en så väl skött förvaltning. Med en tredjedel av kommunens budget. Detta kommer att visa sig framöver att det var ett stort misstag. Misstänker att oxå en stor fackförening med starka kopplingar till s är inblandad. 

Det är första gången någonsin jag gör  en affär av medarbetare vid namn i kommunen. Har dock berömt många under årens lopp också offentligt. 

Då är frågan? Vem står i tur här näst?

Slutar skriva nu om detta nu innan jag går över styr. 

Och på vilka meriter skall en ny omsorgschef ha för att passa s?


Bo Frank

20230919