tisdag 7 februari 2023

20230207 Bo Frank Äntligen......

 Har det bra. Lilla mexikanska solen kom sent igår. Pratade länge. Är nog lite sugen på att åka med till Mexco nästa gång. Hatar dock långa flygresor. Mest att jag inte kan sova sittande inklämt och upprätt....

Hör med fasa om nästa presidentval i USA. Måtte Vår Herre förskona oss från Trump en gång till.

Idag. Något sömnig på m:s vanliga tisdagsmöte vid 8. Hem, svidade om och tillbaka till möte med kommunstyrelsen. Glad att vara tillbaka efter 6 år. Och är väl den som gjort flest år där, liksom i kommunfullmäktige. Bra eller dålgt. Ligger som alltid i betraktarens öga. Tillför väl något lite av perspektiv och att inte gå på nya trender och inte är nya nytt så länge.  

Bra folk från alla partier i såväl kommunstyrelsen som fullmäktige. Dock inte lika avspänt som på "min tid". Försökte ta det med lite humor och såg på mig själv med viss självdistans och inte rädd för att göra bort mig.  Satte mig aldrig på icke offentliga möten som jag ledde vid kortsidan av bordet. Varför skall man göra det om man är säker i sin roll? Det var jag ju aldrig, men lät påskina. 

Pseudodebatt i media om prat i biosalong. Och därför är Palladium att föredra. Inga jäkla popcorn och prat o prassel. Och hör att Ruben Östlund säger samma sak. 

I morgon regionfullmäktige, torsdag regional utvecklingsnämnd. Fredag s k kallat strategisamråd på kommunen. Med i princip alla partier, "höga" tjänstepersoner. Nåt jag införde. Och tror att Anna Pallinder skötte detta från början. Den mesta och mest inflytelserika tjänstepersonen i kommunen i modern tid. Anna är bl a utvecklingschef idag. En av två personer i kommunen som fått mig att ändra uppfattning utan att behöva argumentera. 




Och från kommunstyrelsen idag. 

Vid pesidiebordet. Malin, Maria och Pernilla. Kommunchef Monica Skagne och Martin sekreterarare där liksom i fullmäktige. Blir väl ingen medial analys av detta eftersom männen är i minoritet. 


Dock, det sämsta sammanträdesrummet för kommunstyrelsen sedan 1970. 

Huset är bra, men ej för utrymmen för besöksgrupper och politiska möten. Nästan skämmigt på det sättet. 



Bo Frank

20230207