måndag 23 januari 2023

Bo Frank 230123

 Skall tjuvfiske av ål vara en grej för KU? Frågade Nordegren i ett av de sista avsnitten av Nordegren&Epstein. P1 s bästa program har sin sista vecka. P1 är väl det bästa vi har i landet efter Kungahuset och svensk natur. 

Inför ministerstyre och vingklipp myndigheterna i landet. Omöjligt att uttkräva ansvar i ett land där myndigheter är överordnade det politiska styret. Har aldrig gillat KU. Den minister som har mest ambitioner anmäls oftast. Oavsett partifärg. Inflationen av KU-anmälningar. Vargen kommer?

Haft en dag då jag bara gått på stan och uträttat ärenden. Och pratat med folk. Fast i ärlighetens namn inte så många under 40 år som känner igen mig. Det känns mest bra. Barnen, när de var små, hatade att gå med mig på stan. Alla skulle prata. Mest får jag veta av min frisör. Medveten om detta är jag öppenhjärtlig. Jag har inte mycket att dölja eller skämmas för. 

Kungliga Operan i Stockholm i förfall. Liksom vår teater. Varför? 

Man vinner inga röster på kulturhus. Sett få politiker i vår stad på teater och klassiskt musik i Växjö under 50 år. Bara klassiska sossefästen tycks klara detta. Som Göteborg och Skellefteå. 

Förr var Högerpartiet, när jag gick med,  ett kulturparti. 

Har dock i mitt bagage att vara pådrivande när det gäller Konserthuset i Växjö och Smålands Glasmuseum. I samförstånd med med s. 

Få har fattat kulturella institutioners roll som värdeskapande. 

Och kulturinstitutionernas andel av offentliga budgetar borde vara dubbelt så stor. I stort sett felräkningspengar i offentlig sektor. Bidragsfukset i vårt land är 5 ggr större än vad kultiuren får. 

Ingen bild. Bara en från bokhyllan. Som ger mig glädje, när jag ser minne för minne staplas. 

Dystert för stunden. Min mexikanska sol är och fikar men en väninna från Peru. 

I morgon. M-möte, gubbpromenad, tandläkare och något kvällsmöte. God vän skall operera att öga i Lund. Tänker på honom. 

Har i veckan oxå ett av mina sista möten på SKR. Det kommer jag att sakna. Börja fatta att det blir mer ledighet än jobb. Synd. Men skönt. Känner dock att de yngre kollegorna är mer och mer i händerna på Administrationen lite här och där. Det finns olika anledningar för detta skeende.

Nöjd med livet. Med ett undantag,  av att barnbarn inte bor i Växjö. Eller barn. 





Bo Frank

20230123