måndag 29 augusti 2022

Gjorde för första gången en valkpompass - se O nej till kommunenegoism

 Har under decennier aldrig sett partiledaredabatter, utfrågningar och liknande. Urtråkigt och förutsägbart. Har under samma tidsrymd inte läst partiprogram heller. Bortsett från de år jag skrev dem själv på lokal nivå. Mitt fokus har alltid varit det bästa för Växjö. Har heller aldrig gjort någon valkompass. Men i regnet på Storgatan gjorde jag det. Aftonbladets. Trots att det är den tidning i Sverige som är mest lik Putin och Trump när det gäller att misskreditera andra partier. Vet exakt hur jag kunde gjort för att manipulera. Men detta var hur det blev när jag svarade spontant. Och sådan är jag. Som bekant. 



Så blev det. Inget att säga om mer än att alla partier har nåt bra. 


F ö . Anser att det kommunala vetot bör avskaffas. Trots att jag är stark lokalpatriot. Detta vetot innebär att lokal gruppegoism sätter sig över nationella intressen. För att lokala politiker tar ställning mot bättre vetande för att bli omvalda. Exempel. Uranbrytning, vindkraft, nya överföringsledningar för el. Och höghastighetståg för att ta några exempel. Det sista vansinne, men en kommun skall inte fälla vad som är bra för ett helt land. Då blir vi handlingsförlamade. 


I Sverige pratas det. I andra länder blir det verkstad. Norge, Dammark o Finland. Detta gäller invandring, el, brottslighet och en hel del annat. 


Bo Frank

20220829