onsdag 8 september 2021

Ett års väntetid till röntgen i Växjö PS Snabb respons på detta inlägg...

Det väckte uppmärksamhet när Leif Östling för några år sedan uttryckte " Vad fan får man för pengarna"? Detta i en kontext av skattetryck och offentlig service. Jag är nästintill beredd att ställa samma fråga. 

Med ålder kommer krämpor av olika karaktär. Har under många år haft problem med en "krånglande" axel. I maj förbarmade en läkare sig och skickade en remiss till röntgen. Och man gick ju och väntade på att det skulle komma en kallelse. Tills dess diverse sjukgymnastik och kanske en cortisonspruta. Men efter att ha hört personer prata med mig om lång väntetid utanför m-lokalen på Storgatan tänkte jag att jag skulle ta reda på detta och mejlade regionens administration och fick rekordsnabbt svar i detta ämne men inget exakt svar på väntetid. Då ringde jag och frågade var jag fanns i kön. Kom fram snabbt till röntgen utan knapptryckningar och nästan noll väntetid. Men så kom beskedet. Kunde få komma i maj nästa år. 

Detta är inte rimligt. Det diskuteras mycket kring vården i det politiska livet. Men nästan aldrig om produktivitet. Det som är nr 1 för ett företag. Tror att det är svårt men inte omöjligt för politiken att påverka detta. Skulle man få besked att det skall skäras uppstår väl nästa fråga. Hur lång väntetid då?

Hursomhelst vore det bra att veta vad man skall ställa sig in på. Inser att akuta fall och befarande svåra tillstånd går snabbare och så skall det vara. Och står ut med att regionanställda läkare frågar om man har privat försäkring och tipsas om att man kan betala sig före i kön hos annan vårdgivare Har försökt goggla på hur det är på andra ställen i landet. Men det är vanskligt att göra jämförelser.

I land med höga skatter är inte ett års väntetid rimligt. Men nu vet jag vad jag skall säga till människor som frågar. Det tar tid om det inte bedöms som akut. För lång tid anser nog de flesta. 

PS Tre personer som kontaktat mig sedan detta lagts ut. Sammanfattning. Därför sitter människor på akuten.....som mer och mer är en jourläkarcentral......DS


Bo Frank

20210908