måndag 19 juli 2021

Hemska skryt om barnbarn och om fina bilar.....

 Ännu en helg i Skåne. Besök av barnbarn. Som varit i vårt hus hela veckan. Och de har väl haft det bra. Torekov/Båstad invaderat. Då de 95% som inte bor permanent dyker upp. Sveriges dyraste bilpark. Men folk kör vettigt. Och inga bullrande discomaskiner. De hittar inte dit. Skall man se motsvarande bilar i Växjö skall man väl hålla koll på korsningen Bäckgatan/Norrgatan i Växjö. Till skillnad från T&B har bilarna i Växjö ofta handikapparkeringstillstånd men rattas påfallande ofta av unga, viga män.....Den som vill fatta förstår vad jag menar. Toppen på isberget. Slits mellan känslan att bry sig eller köra som de flesta riksdagspartier. Hör inget, ser inget och kan inte tala fritt. 


Men människor ser och hör. Fyra timmar idag i samtal med medborgare utanför lokalen. Mormor som  lider med förståndhandikappad sonson( heter det så) som inte får bästa vård av kommunen. Enligt mormor. En annan mormor som är sur på att moderata politiker inte ringer upp som lovat. Som själv dumt nog som kommunalråd med mobilen under huvudkudden under 30 år och svarade eller ringde upp genast. Det vet alla. En smart utvecklingsstörd kille som pratade med folk som inte fanns samtidigt som han pratade med mig. Fransk familj som ville veta vad man skulle bada. Tysk som undrade var Sistembolagget ligger. Några svenska ungdomar som undrar om det är val i höst. Knarkare höga som hus som cyklar förbi. Lika förvånad och lättad varje dag någon cyklist inte kör på barn eller dam med rullator. 

Runt sjön med två vänner idag på morgonen. Få ute. Många på annan ort som har råd och möjlighet. Snabbräd till Jula för att köpa klädstreck och klädnypor. Och till COOP Oxtorget för att köpa att grilla ikväll.  Bara mexikanska solen och jag...Mot slutet av veckan till Torekov igen. 

Och så detta med  barnbarn. Tycker lika illa om skryt med barnbarn som innan. Att just deras barnbarn är vackrare och mer utvecklade än andra. 

1. Alla kan inte få barnbarn. 

2. Alla barnbarn föds inte med samma förutsättningar.

3. Inga bebisar är egentligen söta!?

4. Alla barn kan bli söta oavsett om de är fullt friska eller ej.

5. Allt ligger en betraktares ögon som måhända har förutfattade meningar om vacker och fult. 

Tänkte när jag började detta att ändå lägga in bilder på barnbarn. Men det skulle ju rimma illa med vad jag skrivit. Lägger dock in bild på mexikanska solen som just råkar ha lille Vincent i knät. Hoppas Vincent slipper några av mina versaler, får bollsinne, slipper mina "milda" vredesutbrott men får min empati för människor på livets s k skuggsida. Individer som inte haft det fria valet som vi på gott och ont bygger vår samhällssyn på. I olika proportioner. 

Dock, min hustru är en förmåga till ömhet och fasthet när de båda behövs. Har lärt mig en del på äldre dagar. 


Växjö 20210719


Bo Frank