fredag 21 augusti 2020

ASA ggr 2

Redan fredag. Ännu ett dödsfall. Bilolycka. Ulf Carlsson. Som funnits i det offentliga livet under lång tid. Aktad och redbar. 

Trevligt styrelsemöte med Wexnet på Asa Herrgård i Onsdags. Äntligen kan verksamheten börja ge avkastning till ägarna som plöjt ner hundratals miljoner. 

Torsdag och fredag. Kickoff med moderaternas fullmäktigegrupp i Växjö. På Asa igen. Växjös bästa konferensställe? Kanske. Natur, promenader, bad, god mat. Den totala miljön. Vi pratade valet 2026. Jo, helt rätt. Vi ville spåna om hur det går då och hur vi vill att det skall gå vår väg. Det finns lite Jante även hos oss, men mindre än i andra partier. Jag vill att Team Tenje skall växla över till Lag Anna. Men Anna och gruppen bestämmer. Anna är vår främsta tillgång och Växjös bästa ledare någonsin. Jag vet som varit i politiken i 50 år i Växjö. Utmaningarna har aldrig varit större än idag. Jag var rätt OK för min tid. Det är tuffare idag. 

Vi har idag fler kunniga, välutbildade, engagerade - OCH KRAVSTÄLLANDE  - medborgare än någonsin. Det ställer krav på ledarskap. M i Växjö har många kompetenta och engagerade företrädare. Men det gäller att säkerställa återväxten. Inte alla vill lägga 10 till 20 timmar i veckan på helt ideellt partiarbete. Att alla andra partier har större problem är en klen tröst. 

Jag kommer dock att "kriga" för m tills jag stupar. För jag vet med vilken seriositet vi har alla medborgares bästa för ögonen. Och ogillat alla oseriösa förslag om mera GRATIS  som det högt beskattade och arbetande folket skall betala. Inget av de förslag som s lägger i Växjö genomför man där man styr? Varför? Tror medborgarna förstår. Växjöborna är kommunens främsta tillgång tillsammans med kommunens företagare. Ideellt arbetande organisationer och hela det s k civila samhället. 

Vår Glenn Nilsson och Emma Ekaremåla, chef på Asa Herrgård, pratar om möbelriket. 



Uppstigen från badet. Anna, Catharina och Pernilla. 


Christer, Sigge, René och Bosse. 


Chefen hälsar välkommen till bords. 

Idag på morgonen. Lång promenad med Oliver, Anna och Sofia Stynsberg. Sofia och jag drog ifrån........ 

Två fina dagar. Allt handlade egentligen om hur vi bäst läser av medborgarnas önskemål om hur vi skall fortsätta att utveckla kommunen. Med det ekonomiska utrymme som finns i dessa kärvare tider. 

PS! Får alltid en och annan kommentar om att vi dricker ett glas vin eller två. Det betalar vi ur egen ficka. DS

PS PS Föreslog med 90% skoj och 10% allvar att jag och Lena Wibroe skulle ersätta Anna och Oliver i kommunens budgetberedning. Lite upplivad stämning. Gruppen var väl rädd för fördubblade kulturanslag - felräkningspengar i kommunens budget! DS DS



Kulturkramare!

Bo Frank
Växjö 20200821