tisdag 28 april 2020

Nytt sjukhus? Enguist. Har Sverige diktatur? Eller?

Inte så att jag rullar tummarna, men borde göra mer. Hjälper några stycken, promenerar och läser. O sparsamt med webbmöten.

Tung artikel i SmP med upprop mot nytt sjukhus. Och frågan är ju öppen, inget beslut är fattat. Det som sänker artikeln med många namnkunniga är att det finns en svans av undertecknare som är emot det mesta som händer i Växjö och som inte är insatta i sakfrågan. Å andra sidan tror jag att det behövs en s k second opinion framöver som går till botten med frågan om att rusta upp nuvarande sjukhus. Tror inte någon seriös person kan ha en klar uppfattning om detta idag. Kanske om tre till fem år. Det är oomkullrunkeligen omöjligt att i dagsläget ha en uppfattning om vad som är bäst. Det finns inte underlag för det.

Det går inte att inte nämna P O Enquist. En gigant. Integritet. Ingen partipolitisk agitator. Beundrade honom och störde mig ibland på honom. Bildad. Har aktning för de bildade. Ej samma sak som de kunniga. Har läst om en av mina två favoriter av POE. Magnetisörens femte vinter. Hittade den inte, men den fanns på Emmaus.... Den andra favoriten är Tribadernas natt. Den hittade jag hemma.

Insatsen i Araby. Jag tog initiativet till att uppmärksamma detta. Hånades av polis, universitet och media. Fem månader efter mitt utspel där Per S och Lotta S ställe upp, kom Araby på rikspolisens lista....

Mycket skumt på andra ställen. Det är inte bara skit i Araby.



Just nu är det två politiker som imponerar. Merkel som alltid. Och drottningen på Nya Zeeland.

Affischställen på stan tomma. Bara de Lux som på detta sätt ät innovativa.


Åk till Solvikens pensionat även om det är nära. Vi gör det innan maj månads utgång.

Lilla TV-rummet hemma. Hittade en massa DVD på Emmaus också. Vi får väl se en massa.

I morgon till Torekov igen för några dagar.

Har idag spelat i en Valborgsmässohälsning som kommer på kommunens hemsida på Valborg, tror jag.


Gått en fin promenad idag på fm med en av mina goda vänner.


PS Tegnell. Vi  vet inte hur detta slutar. Stör mig på att en underordnad statstjänsteman på en av alla myndigheter i praktiken styr hela skeendet om Corona. Är det sunt? DS

PS PS Ser att Ivar Arpi i SvD idag är inne på samma spår i dagens ledare. Men givetvis på ett mer sofistikerat sätt än vad jag är. Och läser i Smp om Asa. Vad folk är duktiga, DS DS

Växjö 20200428
Torekov 202090428

Bo Frank