torsdag 9 april 2020

Påsk, stillsam strid mot kyrkan....

Man vet inte vad man skall tro i dessa tider. Skickar detta idag. Hade turen att växa upp i ett hem där man knappt kunde spela kort på Långfredagen. Trots sekulariserad släkt. Därför inget inlägg på fredag.

Jag har alltid undrat hur de har det på Blåkulla. Min fru åker inte. Träffade Anna Tenje på stan i em. Hon åker inte heller. Avlägger rapport.

Började dagen på konsthallen för att spela in nåt om gamla borgmästareporträtt. Blir väl hängd i dessa tider för att kalla konsthallschefen för en synnerligen stilig installation. Även om alla utställningar inte faller mig i smaken, så där blir man glad av Filippas närvaro, begåvning och lyskraft. Och varför skall jag gilla allt? Då vore det kanske fel på utställningarna!

Min vackra mexikanska sol alltid med mig.


Till Vandalorum. Är där ofta. Och väldigt god mat. Nu tre unika utställningar. Denna före f d Merca ihopskruvad av minsta beståndsdelar i  Marocko. Eric van der Hoves. Körd till Värnamo. Unik världsutställning. Hopskruvade motorer. Bilar, flygplan, motorcyklar i ett ekologiskt, socialt och uthålligt sammanhang. Hade läst om detta i intertionalla media förut.

Nygjord ekologisk motorcykel som går på el. Åk till Värnamo...

Systrarna Jobs. Obeskrivliga konstverk/tyger. Älskar detta.


Så vackert. Dalarna/Småland. Keramik, tyger, design... Sverige har konstskatter....

En tredje hall. Man blir så betagen. Mattor och textilier av världsnamnet. Hans Hosak. Blir imponerad över bara familjens öde och historia....


Sitter på en vacker stol, Mats T. La mig senare och somnade en kvart eller så.
Vi åker på allt som är öppet. Goda eller dåliga föredömen.

Trist besked från Kyrkan idag.


Stiftsstyrelsen avslår min motion om att man skall ge människor möjlighet att svara på varför man lämnar kyrkan. 
Hade biskopen velat ha ett annat beslut, hade det blivit så. Känner det mer rätt än någonsin att lämna stiftsfullmäktige fr o m halvårsskiftet. Endast en moderat/borgerligt alternativ stöttade mig i styrelsen. Tack för det. Väntat beslut. Och Fullmäktige kommer inte att ändra på det. 


Fortsatt eftertanke, stillhet, begrundan, men ändå i rörelse.

The love you take
is equal to the love you make

Från The End

Beatles
( Lennon/McCartnney) 

Nej, lever inte alltid upp till detta. Men man måste ha frid i själen. Eller en " boning i sig själv" för att citera Ola Magnell....

Långfredag. Besöker Claes Ohlsson. Min fars favoritbutik. Långpromenad. Lyssnar på världens bästa musical. Jesus Christ Superstar. Lyssnar på Stil i P1 och på favoriten Bob Hansson. Lagar god mat till hustrun. Har skjutit upp fönsterputs länge nu. Man skall ej putsa i solsken....Hustrun har skrapa och jag tidningspapper. Var och en blir salig på sin tro. 


Bo Frank
Växjö 20200409