onsdag 6 november 2019

Vill ni veta vem som är Mr X? Stänger bloggen på ett tag. PS

Igår kväll såg jag denne man igen. Utanför Domkyrkan i bitande kyla. Skulle dit för att närvara när mina " önskepsalmer" spelades.

Har sett Mr X sedan maj. Många av er som läser detta också. Gående på stan med olika väskor över axeln, ständigt vandrande - tänker på en av mina besynnerliga favoritförfattare - Peter Nilsson. Ibland resväska, ibland kappsäckar. Ibland inne i tamburen på SEB-kontoret. Hel, ren,, hyfsat välklädd och bra kondition. Förefaller vare sig röka eller kröka. Ofta på förmiddagarna på Vattentorget.

Jag sa; hej. Han svarade på engelska. Vi hade en kort konversation. Fick veta lite. Synd att jag inte tagit detta initiativet tidigare. Har tänkt det varje gång jag sett honom. Mitt gamla socialarbetarhjärta. Var så kass/snäll i detta jobb så att det slutade med ont i magen och att kommunala pengar gick  till alla jag tyckte synd om... Men det är 100 år sedan och en del vet detta..........

Presenterade mig och frågade om vi kunde äta lunch tillsammans...Det har jag redan tänkt, sa han.....

Vi träffades idag. Han år fisk och drack varmt vatten och jag fläsk med löksås....

Vi kan kalla honom för Gerth. Tysk. Skriven i Tyskland. Med viss anknytning till Sverige. Han har gått under min radar länge, inte många gör det. Har nu varit i Växjö till och från i tio års tid. Nu sedan i maj. Sover ute, nära domkyrkan. Tvättar sig på en institution i Växjö med kyrklig anknytning. G är f d försäkringssäljare enligt egen utsaga. Oklara omständigheter förde honom till Växjö. Betraktar sig som missionär/pilgrim. Tror på meditation och en lutherskt evangeliskt kyrka. Har goda omdömen om personer med anknytning till Domkyrkan. Torgför lite vad han är emot. Men det lämnar jag inte ut. Bra och bildat samtal.
Växjö är lyckligare än Tyskland. Bra vibrationer i Växjö. Hans " uppdrag" denna gång kan vara avslutat innan mitten av december. Mycket gott att säga om f d och nuvarande domprost.

Det finns de som skulle avfärda Mr X som en knäppgök. Jag gör inte det. Och han ligger inte samhället till last,  så vitt jag kan bedöma.

(En gång i min ungdom träffade jag ett Medium i Falköping. F d operasångare.

Som i sitt stora hus samlade på udda människor som bodde där. Vildrivna existenser från jordens alla hörn. Såg trandansen på Hornborgasjön.... Folke fixade goda middagar, musik och soaréer. Så skulle  jag vilja ha det....)

Gerth tillät mig berätta om vårt möte. Tog inget foto av hänsyn. Han som rör sig kvälls- och nattetid i Växjö har bara haft ett tillbud enl egen utsaga. Några ungdomar som kastade sten på honom.. Ungdomar är ungdomar, sa han.

Perfekt engelska. När jag i em gick runt Växjösjön med Ulf Hedin, satt han på en bänk vid Vattentorget. Vi hälsade på honom.....


Att träffa Gerth har betytt mycket för mig. Man får en känsla av vad livet går ut på egentligen.


Mamma har som väntat/äntligen fått beslut om särskilt boende. I morgon skall min syster och jag åka runt och göra oanmälda besök. Man får kryssa tre alternativ. Och enligt lagen skall placering ske inom tre månader. Kö till vissa boenden och lediga platser på andra. Kommer av olika skäl inte att redovisa vår rangordning. Inte ens var vi vill att vår mor skall få bo. Oetiskt till max om vi skulle göra det. Man har dessvärre sitt ämbete dygnet runt och kan inte vara privat.

( Bara statsministern kan försöka detta Fler invandrare som statsminister ( i händerna på c och mp) och färre invandrare som chef för sossarna....

Är ärligt glad för kommunens hemtjänst. Vi har ju valt kommunen som utförare. Tror oavsett vårt val att det inom detta område med särskilda boenden är bra med olika aktörer.

Och att inte media orkat redovisa hur det ser ut med sökfrekvens tidigare så hoppas att de inte gör det nu heller. Många gånger snor de det jag skriver utan att publicera upphovet....

Däremot religiösa friskolor/indoktrineringsanstalter skulle förbjudas omgående.

Sverige har nästan alla sprängningar i EU och är några procent av befolkningen!? Varför?

Jag tror att alla vet svaret....


PS Bloggar inte på ett tag. Se vad som händer i Sverige. Sätt flyktingstopp på några år.

Ser Kronprinsessan på TV som pratar om klimatförändringarna. En så bra företrädare för vårt land. DS

Bo Frank
Växjö 20191106