tisdag 10 september 2019

Ännu en idiot.....

Fick en artikel från DN, har själv inte läst denna tidning på fem år, där president Bolsonaros främst rådgivare uttalar sig. Han hävdar att Beatles inte kunde spela gitarr och att tysken Theodor Adorno skrev Beatles alla låtar. Att inte Trump eller Putin hyr in denna juvel!

Stor del av de senaste dagarna med mamma på diverse vårdinrättningar. För klart för mig hur Sverige fungerar och inte fungerar. Det blir en del om detta framöver.

Senaste numret av Rojalisten kom i brevlådan. Denna tidning och Grönköpings veckoblad är mina favoriter.

I lördags reste vi med Föreningen Norden till Louisiana. Mitt femtioelfte besök? Åt dansk frukost med öl/vin och satt i T-shirt i gassande sol och såg havet....Den stora behållningen var Pipilotti Rist. En drömvärld med olika installationer. Lite Pippi Långstrump i förening med John Lennon. Nu levande schweizisk konstnär.

Så österrikiskan Birgit Jürgensen med sina betraktelser med mycket humor. Kvinnlig avantgardism. Fina bilder.

Lauren Greenfield. Igenkännande om konsumismens absurditeter. Vi konsumerar allt.

Och en för mig intetsägande utställning Homeless Souls. Om olika former av att vara i landsflykt.

Tågen gick som de skulle denna dag.....

Söndag. Lång promenad som vanligt, runt sjöarna, tidigt, som alla dagar. Fm bio. Hasse och Tage. Jane Magnussons film om Bergman bättre. För många som uttalade sig om Hasse och Tage och för lite Hasse och Tage. Störde mig också på att få höra igen vilken förfärlig socialdemokratisk monokultur Sverige var på 60- och 70-talet. En TV kanal, ett parti och ett gäng kulturarbetare i partiets tjänst. Men IB och kärnkraften gjorde att harmonin med Hasse och Tage tog slut. Såg ett för mig nytt klipp där Tage debatterade kärnkraft med en otrevlig Palme. Hur som helst. Ingen kommer i närheten av Hasse och Tage. Inga svordomar, dålig smak eller underlivsskämt.


Diverse utflykter. Mamma på middag. Och svenskan kulturbilaga var en enda stor undergångsbilaga. Tidigare i veckan hade Johan Rockström, av alla, skrivit en pessimistisk krönika om klimatet. Och nu bara elände. Jonathan Franzen, den  nu störste amerikanske författaren?. skriver att vi måste börja anpassa oss till undergången. Även om han har rätt, har jag aldrig gillat Franzen eller hans böcker.

Och så SvD resebilaga där koldioxiden sprutar med alla kryssningar och flyg hit och dit.

Måndag, Några möten. På kvällen moderat gruppmöte på ICON och alla moderater hejade fram DFF till seger mot Linköping. Årets bästa match.

Tisdag. Idag. Runt sjöarna. Alla är. Tillbaka! Mitt favoritkonstverk i Växjö. Jämte bronsdamerna, altaret i domkyrkan, discokulan...........

Giacometti välkomnar alltid oss. Älskar hans figurer.

En av Greenfields bilder.

Pippilotti Rist.

Mera Rist. Skitiga underkläder i mängder på streck. Att man inte kom på det?

Hustrun i Pipilottis ljuskammare. Som instrumentbrädan på Minin. Olika färger avlöste varandra.


Snillrik bild av Birgit Jürgenssen.

Jodå, jag var med. 



Svänger ofta förbi Tyrolen oavsett om nåt pågår eller ej!


Filippa de Vos i sjöstövlar, arbetskläder och alltid designad. Med medhjälpare för att verkligen fixa att Alla är, är. Kultur- och fritidschefen Thomas Ekelius inspekterar arbetet. Så glad jag är denna dag!


Växjö 20190910

Bo Frank