måndag 22 juli 2019

Öland och Jämshög

Tio dagar som gårdskarl och hästvakt på Öland hos min syster. Kan inte ha det bättre än i detta paradis på jorden vid havet. 7, 12, 18 och 22. Tider för utfordring, medikamenter etc. Däremellan promenader, jordgubbar och små middagar hemma och borta. En typisk morgonpromenad är till Kleva badplats, ca 15 km. Vill bo på Öland - också. Förvånas över hur få människor som besöker alla naturreservat. Fattar inte de som gyttrar ihop sig på jättelika campingplatser. För samma peng eller billigare kan man bo på pittoreska vandrarhem eller B&B.
Kass väderleksprognoser denna sommar. Bra väder, men för lite regn. Läste om en del klassiker. Den allvarsamma leken är så BRA. Och många kroppkakor med lingon, grädde och smält smör.... Har börjat att sluta reta mig på saker och ting. Avtrubbad, på väg in i likgiltighet eller nåt annat. Stör mig dock fortfarande på islamiseringen av vårt land. Och med klimatförändringarna kommer trycket att öka på vårt land - människor som helt naturligt vill ta sig till världens mesta generösa socialbidragssystem. Det är inte fel på dem utan på våra system.
Det är en ojämlik värld. Vi pratar om kvalitén på jordgubbar - de flesta människor på jorden ha inte rent vatten. Det är Guds gåva att lyssna på Bob Hansson i P1. Verkligen.

Systerns magnifika Dixon, en best.

Lilla frun framför systers hus.

Gästhus och ladugård.

Annan vy.


Gröngöling som letar mat.


En av 150 ladusvalor som börjar föra oväsen redan vid 04.00. Öronproppar.


Borgholms skönaste dam.

Middag hos goda vänner i Skärlöv. En frukost där med klarblå himmel o stilla hav måste vara vackert, när solen reser sig ur havet. Och här gåt solen ner över savannen. Man väntar på att giraffer skall sega sig fram....


Besynnerligt. Dagen efter jag skickade in min sommarspaning till SmP kom ett brev. Min sommarspaning handlar om mitt konfirmationsläger för 50 år sedan.... Brevet var en inbjudan till återträff.... Man förvånas inte över nåt. 19 av oss kom.....till Jämshög.

"Jesus", vår konfirmationspräst Folke Malmström och jag. Håll utkik efter min sommarspaning som kommer nästa vecka tror jag...
Syndens näste på den tiden i Jämshög. Bar med enarmad bandit. Nu Pizzeria...

Liljenborg, kråkslott på Folkhögskolan. Där fanns kapell i källaren och där hade vi disco och lyssnade på Tio i Topp.....

Gjorde mig ledig i lördags för att åka till Jämshög. Jo, vi hade blivit äldre. Dock inte Folke. Präster åldras sällan.........

Lunch på det mest charmiga pensionat jag varit på. Strömbacken i Näsum på andra sidan länsgränsen. Där har tiden stått still i 70 år.... God mat och damen som serverade barfota en ytterst charmerande f d riksdagsledamot mp och landets första krav krog.


Är inne där varje dag. Sir Paul nyss fyllt 77.

Kroppkasmiddag ikväll för mor, barn och barnbarn. Drar till Öland igen i morgon på kalas.

Lite oflyt. Först ett elakt stenskott och så smäll med rådjur på Öland. De flesta människor på jorden har det sämre i alla avseenden.

Bo Frank
Växjö 29190722