söndag 16 juni 2019

Bra och dåligt i veckan som gått - Alla skall med?

Måndag. Möte med företagare/forskare. Två personer som flyger in från USA för att göra fem timmar i Växjö och så tillbaka samma dag. Klimat och trähus. Möte med ID. Goggla på det. Möte med fullmäktiges och kommunstyrelsens presidier. KF:s budget bantas med 10% nästa år. Det klarar vi men det får konsekvenser. Kanske nåt färre möte, indragna prenumerationer och snålare representation/bidrag till nationella konferenser i Växjö.

Gruppmöte med regionmoderaterna. Grillat på Evedal. Vaknade mitt på natten och kom ihåg att jag glömt att betala en öl...........

Tisdag/Onsdag. Kommunfullmäktige inklusive budgetmöte. Som vanligt bra stämning men två saker störde mig. Inte att sossarna lägger budgetförslag med glädjesiffror för skatteintäkter. Det får en opposition göra. Och man vet ju att deras budget inte går genom. Men att man baktalar Växjö som arbetsplats för lärare och vårdpersonal.

Årets rookies. Maria Garmer v, Björn Kleinhenz  v och Christer Svensson,  sd. Trevliga och spetsfundiga inlägg. V har en stark grupp. Det jag inte gillar som nr två,  är garvade politiker driver med sd-politiker som är oerfarna. Jag sa till om det sista. Det första kan jag inte lägga mig i när jag sitter som ordförande på ett möte och vinnlägger mig om oväld.

Tidigt runt sjöarna på morgnarna. De små figurerna fortfarande inte på plats. Efter 13 månader. Alla är inte med. Symboliserar detta vikten av kultur i kommunen? Skulle ett blinkfyrarna i en gatukorsning ligga nere i 13 månader?

Torsdag. Avslutningsmöte med Rotary på Villa Vik. Finns det bättre frukost och bröd på denna jord? Smet i förtid och med mamma på lasarettet.

Lycklig är den som inte har ett fritidshus med måsten, kostnader och tidsspillan. Likafullt var jag och tittade på Öjaby Nöbbele Lillegård i Torsdags. Ett paradis för rätt person. Säger person.

Fredag. Lite småfix. Läser mycket. Märker att jag befinner mig i allt mer i ett rumsrent sällskap som inte tror på mångfaldens samhälle. Sabuni, EBT och svenskans ledarsida. Det är bara att läsa en veckas nyheter för att förstå att det svenska  mångkulturella samhället nått vägens slut.

Fullmäktige i Växjö lägger en timme på att diskutera om det är 7 eller 11 elever som får sommarjobb/sommarskola. Noll tid på att prata om hur svagt presterande elever ratar sommarskola för att semestra i länder man flytt ifrån i närtid. Sverige är sjukt. Detta visar också Radio Kronobergs reportage hur svenska myndigheter står handfallna för dem som vill utnyttja systemen. Skriv integration i en ansökan, eller genus eller mångfald. Jackpott.

Kommunala ledare har bra betalt i  med och motgång. Det är väl det sista som motiverar bra betalt.

Mamma och gäster på middag fredag kväll.

Lördag. Åkte för kultur/natur/mathelg i Karlskrona. Fri från sommarhus. Drar varje helg på nåt.


Växjö tidigt en morgon denna vecka.


Klostergatan i Växjö flera gånger varje vecka efter soptömning. Varberg förra helgen. Rent på stan. Karlskrona idag på morgonen. Rent på stan. Växjö är en skräpig stad. Flera orsaker och samvarierande orsaker. Medborgare, fastighetsägare och kommunen. Finns bara dessa tre. Är ej nöjd.
Bor man på fina Scandic har man alla skärgårdsbåtar utanför. 200 meter till muséet och 5 min till stationen. Borde bo i Karlskrona. Åkte tre timmar med skärgårdsbåt till de yttersta öarna. Gått långa promenader runt alla öar och holmar o centrala stan. Kan man bli  borgmästare i Karlskrona? Nåt företag ansluten till AF erbjuder säkert en betald kurs. För att lägga 90% av profiten i egen ficka.

Min vackra mexikanska sol. Kanske flyttar vi dit, om det inte blir Snekkersten. Borgmästarefjärden bakom.
Ego. Erik Höglunds underbara skulptur. Fiskartanten på Fiskartorget. Älskar denna skulptur. EH har fem skulpturer i K na. Barnfödd där. Att damen hade kurvor diskuterades när denna skulptur installerades för 20 år sedan. Och vad är det för fel med det? Besmanen ligger färdig, filékniven på skärbrädan. Jag är bra på att rensa fisk. Vill att Växjö skall öka takten på konststråken runt sjöarna.

Lilla frun badar efter vår tvåtimmarsmorgonpromenad. Utanför hotellet. Kan man köpa en svit på hotellet? I stället för sommarstuga?

Tur. En fin separatutställning av Erik Höglund på Blekinge muséum.

Hela staden,  ett av femton svenska världsarv.

Åkte förbi vårt "gamla hus" i Blekinge. Fick icke saknad bekräftad. Till Vägga. God lunch i gassande sol.

AA bäst i svenska laget. Vad som händer i Öster begriper jag inte. Skall nu laga mat och läsa i kapp två dagars SvD.

Sverige är på fel väg. Juridiken står inte på de godas sida. Politiken rår inte på juridiken. Och naturligtvis är det advokatsamfundets ordförande som är sommarpratare. Man får väl ändå vara glad för att Jerzy Sarnecki ännu en gång  inte fått chansen. Den som vill ha lite hårdare tag får aldrig bli sommarpratare i röda Public Service.

Nåväl. Ny vecka. Många möten denna vecka. Talar i Evedal som vanligt på midsommarafton. Sedan har jag bara något åtagande för regionen i Bryssel, nästnästa vecka. Så, som halvpensionär. Ledig till i början augusti. Hel/deltidspensionär 17 september.

Funderar på att lägga ner bloggen i sommar. Får se. We will see, det enda kloka Trump säger då och då.

Bo Frank
Växjö 20190616