onsdag 29 maj 2019

1800 Behöver kyrkan medlemmar och behövs konsthallen?

Detta är mitt blogg inlägg 1800!

EU-valet. Missbedömde moderaternas framgång i Växjö. Framgång som alltid jämfört med riks, men mindre framgång än vad jag trodde. M ökade i vart fall.
Måndag. Mottagning av fransk TV-team. Klimat och trähus. Diverse möten. Stiftsfullmäktige. Nu kommer det uppseendeväckande. Årsredovisning. För allt. 90 välskrivna sidor med årsberättelser, bokslut, alla fonder, skog, allt. Perfekt. I minsta detalj. Antal skjutna vildsvin och rådjur på kyrkans marker. Som bokslukare av nästan allt, inklusive deckare, så lär man sig att titta noga. Vad är det som  inte finns med. Redovisning av inkomsterna i form av medlemsutveckling per befolkningsutveckling och kommentarer kring detta. Denna debatt är i princip död. Det ligger bara ett antagande om framtida tapp! Hur mycket? Inget kring strategi för att vända detta. Tror inte kyrkan får fler medlemmar om ledande företrädare är aktiva i en pk politisk debatt.

Underbart moderat gruppmöte - kommunen - i Asa. Grillbufé på Herrgården. Tänk att få ha en liten stuga vid Tolgsjön eller Asasjön!?

Tisdag. Promenad med jämnåriga runt sjöarna. Möte på kommunen. Regiongruppmöte m i Ljungby, med förmöte på Sagomuséet. Vem slår Meg Nömgård? Tänkt att denna tingest är en av 20 på UNESCOS världsarvslista.

Onsdag. Regionfullmäktige. Som inte beslutat bygga bytt sjukhus som det står i Regionens pressmeddelande som media okritiskt sväljer. Men som beslutat planera för nytt sjukhus. Jag vet. Jag var med och beslutade.
SvD gjorde jättefel idag. Man gick på ett pressmeddelande helt okritisk och utropade Söderleden till Växjös dyraste gata. Vet minst 50 gator som är dyrare. Eller kanske 75. Enl samma källa var denna gata inte ens med på tio i topp för ett år sedan enl SmP. Mätfel utifrån bristfälligt underlag.

Det kommer att bli en stor serie artiklar framöver om allt elände som drabbar Växjö framöver med effektiviseringar och besparingar. Det är logiskt. Media ogillat privata produktionsbolag men Public service köper själva in mängder utan att redovisa hur upphandling gått till eller för hur mycket pengar. Jag har ställt frågor och ej fått svar.

Växjö måste ha ordning och reda i ekonomin. Under alla mina år var det överskott i finanserna. Varför skulle Anna&Co ha en lägre ambition? Blågröna gör helt rätt.

Jag kan min  historia. Nu handlar det om någon procent eller så. I början på 90-talet gjorde kommunen besparingar på mer än 10% på två år. I politiskt samförstånd. Mötet ägde rum i Kustens Pärla i Danmark. 80 politiker och tjänstemän deltog. Sossekommunalrådet och hedersmannen Sven-Åke Andersson myntade begreppet Kallt stål. Jag vet. Jag var med. Nu är det andra tider och s har struntat att ta ansvar. Det skall bara opponeras.

Konsthallen? Som alla vet är jag en kulturkramare utan dess like. Skulle gärna se nytt scenkonsthus före ny simhall, men det vinner man inga röster på. Fler badar än går på teater. Anser att kulturen har ett egenvärde som inte behöver rättfärdigas. Men en kulturinstitution måste också kunna ge folk både vad " de behöver" och vad de vill ha.
Nu pratas det om konsthallen. Jorden går inte under om en konsthall ligger någon annan stans för lägre hyra i en lokal som redan finns. Kan till och med försvara en konsthall där jag de senaste tre åren nästintill vänt i dörren och inte tyckt om något. Och kommande program förstår jag mig heller inte på. Den som följt min blogg vet att det är nästintill kultur för hela slanten. Kommande vecka är det museum och konsthall i Kalmar, utställning på slottet. Och Vandalorum ännu en gå gång. Säga vad man vill om konsthallen i Växjö, men publik verkar inte prioriterat.

Skall i kväll inviga minnessten för Veteranerna i Kulturparken.

Lite halvdåliga bilder.

Uppvaktade idag en dam som fyller 100 år tillsammans med Monica Sandberg. Dammen och lillebror 90 år. Uppvaktar alla som fyller 100, bara jag får veta det. Anna Gredvall.

Med igår på Sagomuséet. Tillsammans med Lindormen.



Sofia och Ulf underhöll som vanligt på vår sommaravslutning i Asa.


Skickade detta till Anna T och Cheryl idag. Uppsala, visserligen mer än dubbelt så stora som Växjö, är på bettet. Vi borde kunna också. Har Uppsala fått utmärkelse som världens bösta miljökommun?


Bo Frank
Växjö 20190529