onsdag 27 mars 2019

PS Ynkligt Lars Idermark - bra Bolund

Måndag. Diverse möten. Min jäkla hosta håller på att släppa. Hade en halvtimmes hemma gym med "gummibandet" o lite armhävningar. På kvällen till Hotell Rådmannen i Alvesta. Rotary.
Beatlesföredrag. Presidenten, Christel, visade bild från Hedenhös när hon som yngsta arbetskamrat till min far blev hembjuden på middag till Skogstorpsvägen. Jag hippie och hon hippie. Alltid gott om folk hemma i mitt uppväxthem. Ove, en man som heter Ove,  en kopia av min pappa mentalt.
Glad. Självaste kyrkoherden på plats. Jag har ett upplägg som delvis härstammar från Carolina Klüft. Att tänka positivt. CF bodde en gång i det  huset vi bor i och jag frågade om positiv energi.

På varje Beatlesföredrag söker jag ögonkontakt med den som ger mest energi och med den som ger minst. För att transformera till den minst intresserade. Fick prata nästan två timmar innan  jag skönjde att de som satt på sista raden började titta på klockan. Slutade. Fick ett fint skohorn med Rotaryloggan. Made by Alvesta.

Tisdag. Hela dagen på tåget. ToR Sthlm. Sitter som enda politiker i referensgruppen Fossilfritt Sverige. Den kvartett som roddar detta med gurun Svante Axelsson i spetsen är den näst bästa kvartetten efter Beatles. De ändrar Sverige och är med att rädda världen. De partnerskap de tagit fram är osant SANT. Svante Axelsson borde vara o pol miljöminister/statsminister. Den kunnigaste, mest utopiska, mest realistiska och smartaste miljömänniska jag träffat. Han kommer nog på nåt KF framöver.

Onsdag. Promenad runt sjöarna. Det är ju idag. Lyssnar på radion.

Anna Ekström om hot mot lärare i skolan. Jan Björklund levererade den nu gällande skollagen som flyttade makten från lärarna till eleverna. En lärare får inte slänga ut en elev som stör. Men får skicka ut alla som inte stör. Anna Ekström. Bekymmersamt. En riktig minister i ett riktigt land där ministern tar och har ansvar säger. Släng ut dem som stör och ge dem påföljd.

Kommunalråd om flyktingkillar i Uppsala som trakasserar flickor på stan. Bekymmersamt. Jag säger, det skall inte vara här.

Rättsväsendet om grova brott. Bekymmersamt. Vi skall försöka lagföra dem. En riktig minister säger, gör så att man kan låsa in dem.

Alltid klemande, förringande och relativiserande. Usch.

Åkte till byggdegården i Tjureda. Tänkte att jag skulle hålla Beatlesföredrag. Det slog mig när jag kom fram, jag gjorde ju det här för ett år sedan. Och SPF var det igen. Då sa de att, du sa sist att du hade en fortsättning. Stuvade om. Gjorde nu en improviserad Beatles efter Beatles med lite klipp från nätet. Det blev bra. Förärades två flaskor Leif GW vin. Tveksam... Samma teknik. För att utmana. Ögonkontakt med alla men mest med den mest intresserade och med den minst intresserade.

Läste i Expressen igår om en berömd Revolver som togs fram av Carl Fredrik Reuterswärd efter John Lennons död 1980. Jag har ju en sådan, i original design av Paul McCartney!!! Köpte från ett galleri efter tips från Ingemar Swalander 2015. Hur kan detta bli en nyhet nu!?



Lite bilder. Relaterad till dessa dagar.


Höjdpunkten i SvD varje dag. Läser bara Berglin o Kronblom.

Gurun Svante.

Väskan längst ned är alltid laddad för alla utryckningar för Beatlesföredrag. 

Ny T-shirt, nr 50? köpt i Stockholm igår. Kom dock med byxor till byggdegården...

Designen är den samma som sir Paus piano som han släpar med sig över hela världen för att göra Lady Madonna och Magical Mystery Tour. Och kanske nån mer låt.

Hemma ikväll. Fiskgryta till lilla frun.


PS  Onsdag. Ser Lars Idermark smita från journalister på TV och vägrar svara på frågor. Det är ingen vacker syn. Och idag har denna styrelse fått höjda arvoden. Många sosseanknutna rörelser äger aktier. Vore jag kund i denna bank hade jag lämnat för längs sedan. Ej medlem i Södra och kan ej lämna. Skulle min bank ertappas med nåt liknande skulle jag dra genast. Jag skriver inte det jag egentligen tänker. Var det så arbetets söner tänkte när denna bank startades? Karl Petter Thorvaldsson och statsministern som har åsikter om det mesta tiger. Och inte ens Vänsterpartiet säger nåt. Vad händer i Sverige numera??? Per Bolund ryter i. Har alltid skrivit gott om honom i dessa spalter. Kanske den mest begåvade i regeringen. DS


Bo Frank
20190227/28