torsdag 23 augusti 2018

Tror ej på ett mångkulturellt samhälle....PS

Så nöjd med denna dag. Bästa dagen i valrörelsen.

På Rotaryföredrag om hur Wilhelm Moberg skapade sina fyra böcker om utvandring. Hade min mexikanska sol som frukostgäst.

I valstugan. Mamma bjöd på lunch på stan. Sedan gick vi och förtidsröstade.

Hela eftermiddagen i valstugan. Så lite dörrknackning på Gamla Norr.

Valstugan idag. Den bästa dagen hitintills. Kanske 10 personer som hade tänkt rösta på sd till riksdagen säger sig har tänkt om. ( I kommunvalet har vi ett massivt stöd ) Otroligt många härliga medborgare. Bara en stupfull som cyklade med sin hund. Jag stoppade honom, i vittnens åsyn, skällde på honom och gav den svarta hunden vatten. Han sa sig vara moderat. Hade det funnits poliser skulle brottsstatistiken skenat. Inga poliser i kombination med omöjligt att anmäla brott gör det inte ser värre ut.

Den person jag har mest svårt för i Sverige. Den s k kriminologen Jerzy Sarnecki. Anlitas alltid av röda Public Service för att förklara att ingen brottsling är skyldig.

Mera från valbyrån. En dam kom bara för att berätta att hon sett Beatles i Borås 1963. En somalisk kille i 19-årsåldern kom till mig och sa att Beatles är så bra. Sa till honom, en så bildad kille som du har framtiden för sig!!! Trevliga ungdomar. Några äldre damer kritiska mot regionens sjukvård och kommunens äldreomsorg.

Två snickare på väg hem. Oense. En m och en kanske sd. Öppna ditt hjärta ligger oss i fatet.


Storbesök i valstugan. Wow, Tobias Billström. Vår gruppledare i riksdagen. Fd vice talman och f d minister.


När Tobias ville diskutera färre flyktingar till Sverige under förra mandatperioden så kölhalades han offentligt av Reinfeldt. Vid två tillfällen. Jag var den enda kända politiker i Sverige som stod upp för Tobias. Han minns. Växjöborna minns.

Kronan på verket idag. Fått mejl om detta. Men visste. Paul McCartneys hemsida.

KONSERT I KÖPENHAMN 30 NOVEMBER. ÄNDRAR ALLT FÖR ATT VARA DÄR.

Det dröjde inte många minuter innan detta senare dök upp på Sydsvenskans hemsida, Och i andra media. Biljettsläpp den 31 augusti.

Pratat lite med de andra partierna på Storgatan. Ärligt och bra folk överlag. Fast vissa partier har som Pippi Lotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump. Hur mycket guldpengar som helst att dela ut till alla. Mitt bästa argument till människor som går runt till alla valstugorna.

Gå på magkänslan. Rösta på dem som lovar minst. Men hårdast arbete. Stämmer på Anna Tenje och m i Växjö.

En sak som tyder på ärlighet är att en man kom till vår valstuga efter att ha  gått hela Storgatan fram och frågade om vi ville öka föreningsbidragen till ungdomsfotboll. Jag sa nej. Jaha, sa han. De sa de andra partierna också.

PS  Glömde att berätta om ett besök i valstugan. En " gammal" lärare som gick förbi. Han påminde mig om hur sur han blev när jag som rekordung ordförande i skolstyrelsen för 100 år sedan bara knackade på dörren och ville följa undervisningen. Rektorn hade aldrig satt sin fot i klassrummet! Trodde det skulle bli skäll, men tvärtom. Glömde också en ilsken herre som säger att vi är miljötalibaner som vill hindra folk från att köra bil i Växjö. Jag vet inte om det jag sa var bra eller inte. Han var kanske inte nöjd. Men. Med en ökad befolkning, fler bilar, och en liten stadskärna. Det går inte att bygga fler vägar. Men antalet p-platser i centrum kommet att öka. Kanske jag misslyckades med detta samtal.  Enda trösten var att han var sosse och sa att sossarna är precis lika dana. Nej. Men kanske i denna fråga.

Ont i nacken sedan två år. Henning  Mankell fick cancer i nacken. Skall prata om honom, bl a när teaterns nyinvigs på lördag. PS


Bo Frank
Växjö 20180823