lördag 10 februari 2018

" Om vi misslyckas kommer resten av världen att misslyckas" - massavhopp!!!

Nästan inget är mera givande än att få delta i regeringens referensgrupp Fossilfritt Sverige. (som enda politiker ) Möte i Stockholm i fredags. Det är ett imponerande arbete som det lilla kansliet under supergurun Svante Axelsson ledning utför. Nätverk och branschöverenskommelser för att Sverige skall bli världens första fossilfria land 2030. Ödesmättat möte. I gruppen finns professor Johan Rockström. Den kanske största auktoriteten i dessa frågor i Sverige/Europa. Johan uttalade att det s k 2-gradersmålet är i stark fara. Och jag citerar direkt vad han sa i vår grupp.  "Om vi i Sverige misslyckas kommer resten av världen att misslyckas". Jag utgår ifrån att den nya regeringen efter valet låter Svante Axelsson fortsätta sitt arbete. Med samma frihet som idag. För mig är detta existentiell fråga. Om liv och död. Faktiskt.

Malin Strand jobbar med Diamantstaden. Den nya fossilfria staden. Presenterar ännu en ny arbetsgrupp.
Svante föreläser. Och bild på en av alla moderata affischer i T-banan med Stockholms moderatledare.


I Växjö. Är ytterst ansvarig för att politiken har ett bra klimat i Växjö,  tagit ett initiativ. ( Som min chef Anna Tenje vet om ) . Jag vill gå till botten med frågan om alla s k avhopp. Mer än 100 förtroendevalda har efter tre år valt att sluta/lämna sitt uppdrag. Nästan 40% av fullmäktiges ledamöter/ersättare har slutat. En del p g a studier/jobb på annan ort etc. Men jag vill gå vidare med att förstå varför.  Kanske ett uppdrag till ID i Växjö att göra en studie. Vi måste få reda i detta. Viktigt för demokratin. Som vanligt kommer följande att inträffa. Radion eller SmP, som lusläser min blogg för att bl a se om jag går över gränsen om min syn på flyktingmottagande, kommer att uppmärksamma mitt blogginlägg  efter en tid. Utan att ange källan till uppslaget. Detta händer någon gång per månad, att jag levererar inspel. Utan att få credit för detta. Men sånt märker våra medborgare.

Mamma på middag igår. Kunde en del av På spåret. Vi kunde mer tillsammans än deltagarna. Nästan allt i Public Service är pk. Fyra tävlande. Två kvinnor, två män. Olika färg och sexuell läggning. Knivskarp matematik. Det vore mer innovativt med fyra ( sekulariserade ) muslimska,  trevliga,  män i tävlingen. Eller fyra genuspedagoger från Fi.

Nu barnvakt i Lund. Hustruns son Philip Sandberg, Sveriges näst bästa kommunalråd ( efter Anna Tenje ) med hustru Alma. Underbar familj med härliga barn. Bodde jag i Lund skulle jag rösta lib eftersom det är det enda borgerliga partiet i Lund. Lund kännetecknas av hög kommunalskatt, tjänstemannastyre,  för många akademiker i politiken, för lite verkstad och röd politik oavsett om m eller s styr. Lib är räddningen för Lund.
Gillar som alltid det Ann Heberlein skriver, nu på Aftonbladet debatt!

Sista bilden, Philip och hustrun Alma.

På liberalernas medlemsmöte i kväll i Lund nominerades Philip om som etta. Lib i Lund hade 100 personer på sitt medlemsmöte. Fler än vad s och m har i Lund! Grattis Philip. Goggla på honom. Det kommunalråd i Sverige som pratar flest språk och har besökt flest länder. Och som grundat Tamam. Och som har en klar politisk kompass. Han vet hur resten av världen ser ut. Ingen kommer i närheten av hans erfarenheter trots att han inte är till åren kommen.... Tur han inte finns i Växjö!


Trevlig helg!


Bo Frank

Lund 20180210