fredag 23 februari 2018

Läs detta och DELA gärna! Och, är du ingenjör och socialdemokrat!?

Hemma. Ännu en resa till Bryssel. Med min kollega Cheryl, mp, ÅKB och vår energiexpert och IRONMAN, Jan Johansson. ( Mp är inte det bästa partiet men har en seriös miljöpolitik och några superduktiga ministrar  )Det håller på gå åt hte med klimatet. Skriver igen det Johan Rockström sa för två veckor sedan. Om inte Sverige lyckas går det åt skogen för världen. Det driver mig till max. Om inte Växjö lyckas.....

Vi firade 10 år av Borgmästarkonventet som Växjö/jag var med och bildade för 10 år sedan. Kommuner som vill gå före nationella regeringar i miljöarbetet. Idag är 40% av Europas invånare med via sina kommuner. Kanske det jag är mest stolt över i hela mitt politiska liv.

Kom till ett soligt Bryssel onsdags kväll. Styrelsemiddag på Passage Tavernan, fritt översatt. Goda vänner från alla hörn i Europa.

På Borgmästaremöte i EU-parlamentet hela torsdag fm. Åsa som fortfarande representerar Växjö i ICLAI gjorde ett fantomframträdande. Som vanligt. Inte första gången jag bloggar om det. Påver lunch - snittar och juice. EU börjar spara!? Styrelsemöte med Energie Cities. Inte ett av de bästa mötena då ordf pratar mest själv. Men förvisso en duktig ordförande.
Ovanligt nog. Kväll för oss själva. Tog en sväng på Grand Place. De firar kinesiskt nyår i Bryssel och nu är vi i Hundens år. Mat på " vår" kvarterskrog Peppar och Salt. Men det heter nåt annat på franska. Åt min favorit, lammfilé. Trevlig kväll.
EU:s miljöarbete står och stampar. Träffade två " höjdare" på vårt styrelsemöte. Ryssarna gör hela EU beroende av deras gas. Är inte säker på att det går åt rätt håll. Alla överraskade över att höra en klimatguru, Danmarks förre högerledare, Bernt Berndtssen. Som var kritisk till hur nationella energibolag, inkl Vattenfal bromsar. Ingen regeringen i vårt land rår på detta företag som tror att de äger Sverige i stället för tvärtom. Alliansen torskade, s före dem och det gör s nu.

Hem. Nya guld till Sverige. Och som vanligt. Tågstrul i Sverige. Tågen är punktligare i Pakistan.

Min mexikanska sol stod på stationen och tog emot.



Bilder? Från Bryssel. Tappar ordningen. Cheryl och jag på Grand Place. Ett av 400 skyltfönster med den bästa chokladen i världen. Åsa i sitt esse som en supertalare för ICLAI/Växjö. Ego tillsammans med goda vänner. Borgmästare från Almada i Portugal och deras hållbarhetschef/Beatlesfantast Christina Freitas som jag känt i 15 år eller så. Nåt mer foto!? Portugal är mitt favoritland i Europa. Varit där många gånger.

Hemma. Debatt om Böneutrop. Dessvärre en del företrädare från "vår" kyrka som i naiv välvilja inte kan skilja på böneutrop och klockringning.


Amnesty är en totalkatastrof. Den svenska pk korridoren omfamnar islam. Jag gillar sekulariserade former av alla religioner. Hade inte varit med i svenska kyrkan för 80 år sedan och funderar på att lämna varje dag. Av motsatta skäl.

Skulle inte förvåna mig om Sverige efter 2022 har något islamistiskt parti i någon beslutande församling i Sverige.

Trevlig helg. I morgon ses vi på Storgatan. Moderat kampanj.


Infrastrukturministern skriver partipolitiskt debattinlägg i DS med ord för Sveriges ingenjörer. Anser du som ingenjör att din ordförande skall ta ställning för ett visst parti? Eller religion? Eller för eller emot böneutrop!?


Svenska media tävlar i politiskt korrekthet. Det finns en poäng i det för ansvar för ett sammanhållet samhälle - men å andra sidan. Inget annat land har en så stor motsvarighet till sd. Något som inte rapporteras.



Bo Frank
Växjö 20180223