söndag 25 februari 2018

Jag utmanar Smp och Erik Wångmar - ingen RÖK utan eld!

Jag kommer till saken. Calma!  Kampanj med moderaterna i lördags på stan. Imponerande stort gäng från trevliga kd i tältet bredvid. Kampanjade för m i regionen. Ett annat moderat kampanjgäng
höll till längre ner på Storgatan. M i kommunen. För 30 år sedan bestämde jag att vi skulle vara kommunens mest synliga parti! På den tiden var det v, när Lennart&Carin var på topp. Men de senaste 30 åren har det varit vi.



Kallt. Vi bjöd på kaffe och kakor. Säkert 15 moderater ute bara från regionen. Vet inte hur många "kommunmoderater" som var ute. Iskallt. Trevliga människor. Älskar Växjöborna - världens bästa folkslag.  Mitt mantra. Och kärleken tycks vara besvarad. De flesta säger, tur att det finns någon som pratar i klartext. Dagens kommentar var en dam, lärare, som sa. Är inte Anna Tenje här? Då får det duga med dig! Hon ville bara tala om att hon bytt parti lokalt eftersom "hennes" företrädare var för böneutrop! En moderat " skrev in " en kvinna i slöja som ville bli medlem. Och jag gav ett sms. nr till en man från Irak som ville bli medlem. Muslim som flytt från bl a böneutrop!

Till Blekinge. Slappade med hustrun. Eldade brasa, läste och spelade kort. Skippade vulgära Mello. Gick tidigt promenad idag på morgonen. Domherrar, småfåglar som tror på våren och håller
parningsritual, sparvhökar, korpar och andra flygfän. Ett argt mejl, som jag diariefört, som kallar Anna Tenje och mig för rasister. Det blir jag kallad varje vecka när jag säger åt ungdomar som cyklar på trottoaren eller slänger skräp hursomhelst.
Läser i SmP om hur ungdomsgäng tar för sig på stan. För femtioelfte gången. Det nya är att under Reinfeldts tid hade inte någon tidning pekat ut härkomst. Det vara bara öppna sitt hjärta för hela slanten. Tur att den epoken är över. Jag var som bekant den ende " ledande" moderaten som då vågade protestera!


Och åker man dit får man max ett vänligt samtal med något från det sociala. Det är när man fyllt 18 och fortsatt att göra samma sak som det börjar hända nåt - då är det ofta för sent! Vuxna män går inte längre ensamma i Växjö på kvällarna. I Malmö har ännu en fritidsgård stängt sedan 13-åringar hotar personalen och visar på bilder hur man vapentränar med automatvapen.

Detta leder till rubriken. I en rubrik i SmP påstås det att statsvetaren/historiken Erik Wångmar anser att böneutropen inte påverkar valet i Växjö. Nja, säger jag! Vem är då denne Erik Wångmar? En ytterst begåvad dr på Lnu. Med minne som en häst. Jordnära och akademisk. Hur kan jag då ifrågasätta hans slutsats?

Nationalekonomer är experter på att förklara i efterhand varför det hände som inte skulle hända. Detta gäller till viss del också statsvetare. Även jag har drösvis med poäng i statskunskap, men också något annat. Jag rör mig bland olika sorts människor dagligen och har så gjort i hela mitt liv. Då får man också en föraning om vad som är på gång. Det som varit,  vet vi alla och kan i efterhand förklara varför.

Böneuppropet ensamt. Nej.  Där har Wångmar rätt. Men sätt in detta i en kontext av Europas största invandring, ungdomsgäng, bilder på dömda yrkeskriminella i kvällstidningar, brister inom polis och rättsväsende. Då hamnar detta inom kategorin migration/integration/kriminalitet som är den fråga som sammantaget är den viktigaste frågan för svenskarna just nu.

Och därför är inte det som citeras från Wångmar lika klart. Tror dessutom att Wångmar delar min analys f ö. Men media skall ju ibland ställa en fråga på sin spets helt fritt ifrån ett sammanhang.

I Växjö. I affären för att handla lite smått. Vad tror ni folk ville prata om?

I morgon ny vecka. Skall i morgon kväll till Ingelstad för att frälsa massorna med ännu ett Beatlesföredrag. Har två kvar under våren. Men stoppat detta nu. Är för trött på att höra mig själv. Tar däremot gärna fler föredrag om Ingmar Bergman. Eller nåt annat kring litteraturhistoria. Gärna Disraeli.

Det är inget skryt, bara fakta. Är kanske en av de människor i Växjö som träffar flest medborgare på ett år. Men finns inte på Facebook eller Twitter. Och här får du mina tankar direkt från källan!

Visste ni förresten att Adam och Eva var mexikanare. De hade inga kläder, ingen mat, inget hus och inga skolor. Och alla sa att de bodde i Paradiset. ( S k rolig historia från Mexico, enligt två komiker, förmedlad av min egen mexikanska SOL )


Räddningstjänsten i Östra Kronoberg har varit en följetong. Alltihopa kokar ner till bristande personkemi bland ägarna. Samma träta håller på att segla upp kring regionens s k bredbandsstrategi. På " min tid" satte vi oss ned, ibland utan tjänstemän, och bara löste det hela.




Bo Frank
Växjö 20180225