torsdag 28 september 2017

Att slå vad - PS polisen och nazisterna

Även på hemvägen landade planet före tidtabell. En av de bästa resorna någonsin. Och som sagt, nästan bara italienska turister. Och för den som kommer från t ex Milano måste det vara extremt billigt. Retade oss på bara en sak. Vår reserfarenhet till trots. Vansinne att boka halvpension på detta resmål. Kommer av speciella skäl att åka tillbaka efter valet nästa år. Det är värt lite extra att kunna åka från Växjö. Men vi får se hur vi tar oss dit. Inte heller på Sardinien låste folk sina båtar. Inget skräp på stan och inga restauranger skulle komma på tanken att kedja fast bord och stolar för natten. Dock ganska påträngande människor som ville sälja saker på stranden. Såg två tiggare på en vecka. De var italienska, typ, uteliggare. I säng vid halv två. Gick igenom diverse.
På Rotary idag på morgonen 07.30. Bra föredrag av kommunens David Johansson om planeringen för järnvägsområdet. Hade med mig kommunens utvecklingschef Anna Karlsson som min gäst idag.
Stark integritet och oumbärlig för kommunen. Har nog skrivit det förut, en av två personer som kan få mig att ändra uppfattning utan att argumentera. Fast Anna jobbar närmre kommunalråden och kommunchefen. ( Den andra personen är Monica Sandberg som är allt i allo för k-råd och fullmäktiges presidium ) Vi sitter alla i samma korridor.  Till kommunen. Fixade och donade fram till lunch. I stället för lunch, promenad runt sjön med Ulf Hedin, Oliver och chefen, Anna Tenje. Diverse moderater går runt sjön på torsdagarna. Och i kraft av mitt nya liv kunde jag gå ett extra varv. När hustrun  och jag går brukar vi slå vad om huruvida Lejonet sitter på sin plats vid bryggan på Biskopshagen. Sannolikheten är ca 33%. Idag var katten inte där. Ulf har rätt i Smp idag. Har nog skrivit det förut. Ulf skall man ha med sig i diverse frågersporter. Där slår han både mig och Oliver. Och förmodligen Anna. Men hon är Chef och chefen har alltid rätt!




Misskötseln av regionen fortsätter. Det är nog Sveriges sämsta styre. Bara att läsa SmP. Högst skatt och den sämst fungerande organisationen. Igår blev sossarna överkörda igen för att de inte ville, det som alla partier i kommunen vill, att utveckla en strategi för att bygga mer i trä. Man skall vara försiktig med orden, men styret saknar motstycke i Sverige. Synd att jag inte var med på regionfullmäktige igår. Men det är som bekant svårt att vara på flera ställen samtidigt även för mig.


Fixa och dona hemma ikväll. Huset fyllt av gäster i morgon kväll. Med mamma på lunch på de Lux i morgon. Vi brukar ta antingen det eller PM. Enda nackdelen med PM är att vissa som jobbar där känner sig finare än gästerna! Gäller dock ej på luncherna!  Snabbtur med mamma till Blekinge på lördag eller söndag. Ösa båt, klippa gräs. Titta till. Förmodligen en eller två fotbollsmatcher på lördag.  Konserthuset lördag kväll. Söndag kommer mamma på middag. Snart är det jul. Gladdes åt att kunna cykla till Konsum i T-shirt idag, sen em. Samtalade med några ur det s k A-laget. En kille ( man i min ålder tycker jag extra synd om eftersom jag vet hans bakgrund med psykisk ohälsa och sprucken familj ) Men inte alls dum. Idag frågade han mig om jag visste vad vi hade gemensamt. En del gemensamma  vänner eller f d vänner visste jag, men jag svarade nej. Jo, sa han. Vi har båda levt på skattebetalarna i mer än 30 år. Men du har haft det bättre. Och det var ju helt sant. Ödets lotter? Vem klarar att gå vidare efter en livskris. Även jag har haft sådana och balanserat på gränsen.  In till grannen med en flaska mexikanskt vitt som tack för att ha tagit hand om all post och tidningar.


I slutet på nästa vecka, ny resa.


Tackat ja till en konferensmedverkan i Stockholm

och avböjt tre. Känner mättnad om inte det är något alldeles speciellt. Håller jag på att bli en " hemmakatt"?
Bild på den frånvarande katten och på dagens lunchpromenadgäng. Lika charmigt med dåliga bilder som halvförfallna italienska städer? Det ligger betraktarens öga.


PS Det står inte i grundlagen att nazister har rätt att demonstrera på en judisk högtid. Polisen gör en orimlig bedömning. Detta drar också polisresurser från hela landet. Låt nazisterna gå en slinga på nåt elljusspår en måndag förmiddag under en begränsad tid så det heller inte tickar ut övertidsersättning som dränerar polisens obefintliga budget. En uppgiven företagare berättade igår att han fått sitta i mer än 30 minuter på 11414 två gånger på en vecka och blivit snorkigt bemött av en operatör när han skulle påtala brott. Städa från toppen. Bort med låtsaspolisen Eliasson. DS














Bo Frank
Växjö 20170928