tisdag 13 september 2016

Snillen spekulerar

Erkännes att SmP är duktiga på att identifiera pusselbitar när jag slutar. Men inte lagt hela pusslet. Och det är inte ens möjligt eftersom det inte är beslutat. Också tacksam för att jag igår lyckades undvika att få klotet i rännan i nya Bowlinghallen. Kan rekommendera denna trevliga miljö. Man kan bara slinka ner för en öl och lite mat för att kolla in proffsen. Och oss andra. Räknar med att gå dit några gånger per år. Hade med mig mina "mexikanska" killar till invigningen. Och Elofsson, som ju har minne som en häst och en av Sveriges mest skickliga idrotts/tennisjournalister kunde bräcka killarna genom att räkna upp namnkunniga mexikanska tennisspelare och andra. Och apropå ingenting. Den enda dagen som min fru förnekade att hon var mexikanska var dagen efter 0 - 7 mot Chile i Americana Cup. Normalt sett ligger Mexico bland de fem bästa i Amerika. Inte Sydamerika eftersom Mexico tillhör Nordamerika!
Åkte till Stockholm efter möte med arbetsutskottet idag. Nästan hela Kommun-Sverige har kommunala möten i början på veckan för att man sedan skall hinna med regionala och centrala uppdrag i slutet på veckan. Dämpad stämning hos s och hos alla efter Ola Gustavssons bortgång.
Började dagen med att vara på jobbet 06.00. Möte om nya ägardirektiv till bolagen 07.30. Blågröna lämnade in en skrivelse som, när media förstår vidden, är en upprepning av Arenastaden fast med tanke på boende för äldre!


Fick mejl från ?? om att tåget ställts in. Kom till stationen samma minut som ett litet Krösatåg skulle gå till Alvesta. På X 2000. Som fått punka och lokföraren klagade på undermåligt material. Väldigt öppenhjärtligt skulle jag säga!!!


Nåväl. Till Stockholm. Läste och läste. Tog min tunga kabinväska, som är laddad för fem nätter, och gick upp till mitt halvrisiga hotell som jag alltid bor på för SKL:s räkning, fast jag kunde välja bättre!






Som alltid. In på Emmaus. I början på Götgatan. Det första jag såg var en snirkligt signerad bok av självaste Björn Ranelid med titeln Götgatan leder till månen? Syftar det på att Globen kommer framöver på Götgatans förlängning? Ger svaret så småningom.


Köpte några andra böcker också. Intranätet kände bättre igen mig än damerna i receptionen. Dålig
för självkänslan. Men killen i baren. Tjena, du igen,  och tittade på min Beatlespin. Idag Abbey Road som matchar blå kavaj, vit skjorta och blå slips.


Lyxmiddag. En cheeseburgare från McDonalds, bredvid Malmen. Gillar Söder. Fantiserade om att köpa lägenhet på Söder. Fastnade utanför Södermäklarnas skyltfönster. Sju mille för en anständig trea!!!??? Ett grönt äpple på rummet. Nu ta itu med dagens mejl, samtal och annat. Skall faktiskt bli jäkla skönt att slippa sånt framöver. Har haft detta självpåtagna ok i snart 30 år. Har gjort en del tabbar. Men har varit Sveriges grönaste och mest tillgängliga KSO. Inte en enda assistent eller pressekreterare som de flesta av mina kollegor har i jämförbara städer. Däremot Monica Sandberg och 6000 duktiga medarbetare i kommunen. Dessförinnan den legendariska Gull-Britt Persson! Och underbara Blågröna Växjö.


Börjar med Ranelid när det ringts färdigt.








PS Igen. Nånting har hänt med Paul McCartney. Inte uppdaterat hemsidan sen 31/8. Och på Torsdag har nya Beatlesfilmen premiär. Skall se den i Stockholm! DS


Bo Frank


Stockholm 20160913