Vi har nog bestämt oss för att köpa en ny bil. En ny miljöbil. Naturligtvis. Eftersom inte mindre hybridbilar tar dragkrok blir det nog en traditionell bil med låg förbrukning. Intressant hur snabbt olika bilfirmor i Växjö svarar på mejl. En svarade inte alls. Två snabbt och en fjärde där svarade chefen blixtsnabbt när jag undrat om utebliven respons. Trodde nog att man skulle vara mera hands on.
Det andra lilla problemet är att bilfirmorna/generalagenterna kanske missbedömer efterfrågan på miljöbilar. De aktuella bilar vi kollat in på nätet, miljöfordon enligt gällande regelverk, marknadsförs överhuvudtaget inte som miljöfordon. Det får man hitta i den finstilta produktspecifikationen. Och en del nya bilar uppger överhuvudtaget inte CO 2 utsläppen i produktbladen på nätet.
Kanske ägnar en del av nästa måndag till att provköra några bilar. Hustrun vill ha en högre bil. Jag vill ha en snabbare. Kommer utförligt att rapportera om detta dramas upplösning. Har också konstaterat att det inte finns mer än en enda cab som är miljöbil. Kanske också en målgrupp som bilfabrikanter missat. En cab räcker oftast för att få plats med en Fjällrävens Kånken och en tubkikare. Påfallande ofta åker dock fjällrävenfolket i en gammal Skoda med stora utsläpp! Om man nu skall upphöja enskilda iakttagelser till generell slutledning.
Fortsättning följer i detta drama om jakten på en ny bil!
Kan också konstatera att generalagenter inte har koll på lokala återförsäljare och att lokala bilhandlare skyltar på nätet med bilmärken som de inte har. Och en hel del hemsidor är ofullständiga.
Bo Frank
Blekinge 20150720