lördag 20 juni 2015

Vanlig svensk midsommar

Vanlig svensk midsommar. Kommer inte ihåg någon midsommarafton med klarblå himmel och ca 25 grader. Fixade hemma. Var på jobbet en timme och gick igenom en del. Skrev ut en del mejl som jag måste ha längre fram för diverse dokumentation. Ingen trängsel i kommunhuset. Köpte en krans till lilla frun på torget. Vore intressant med en socialantropologisk avhandling om varför thailändskor är så arbetssamma!? Vet en del av svaret.

Talade på Evedal,gick runt och minglade och pratade med folk. Mediokert tal. Temat var Vatten, dagen till ära! Hustrun vacker som en dröm och jag hade sommarljusblårandig kavaj, vit skjorta och en aning för bred och för gul slips. Har gett bort en del smala slipsar till sonen. Hittar inga slipsar i Sverige som är smala som jag vill ha det. Men det gör  universitetets rektor Stephen Hwang.

Körde ner till Blekinge. Midsommar i det nymålade huset. Med min mor. Både hustrun och min mor är duktiga på Janssons. Traditionell midsommarmat. Med mina norska favoritsnapsar.

Var tillräckligt pigga för att promenera en dryg mil efter frukost innan regnet äntligen kom igen.

Sniglarna. Förtränger detta. Sista året med diverse odlingar. Skall asfaltera hela trädgården nästa år! Fy fan.

Läser i SmP att det är tillåtet, i Araby, att hindra polisen ifrån att ingripa. Om man bara hindrar lite. Jag utgår ifrån att polisen gör en rätt bedömning när vissa saker relativiseras.

Det regnar som bara den.  Hustrun ägnar sig åt det vanliga. Städning. Och mor och jag skall fixa dillkött av en fin bit kalv. Brukar bada på midsommardagen,   50 m till bryggan.  Behöver nog något innanför västen innan badet.
Ser fram emot en fin kväll. Skall börja på ännu en tegelsten om Strindberg. Och så kolla fotbollen.

Hustrun läser en bok som jag inte klarar. En bön för de stulna. Om det eländiga tillståndet i Mexico. Nästan ett legalt tillstånd av väldtäkter av flickor och knarkkarteller. Flertalet av mina kollegor är i sold till knarkkarteller. Presidenten är ett skämt! Nästan som man känner oro av att skriva detta. Faktiskt.

Åker till Lund i morgon för att träffa Lunds enda räddning. Fp-kommunalrådet Philip Sandberg. Med familj.

Bo Frank
Blekinge 20150620